Službeno vozilo nepropisno parkirano – foto čitalac
Da ni činovnici i funkcioneri Opštine Tivat ne poštuju saobraćajne propise i odluku o regulisanju saobraćajnih tokova u tom gradu, pokazuje i današnji snimak iz male ulice koja vodi na parking iza stambenog bloka u Ulici Druge dalmatinske brigade u centru Tivta.
Naime, na dijelu kolovoza gdje je saobraćajnim znakom jasno zabranjeno parkiranje i zadržavanje, još od petka poslijepodne stoji službeni automobil Opštine Tivat “fiat tipo” (TVCG095) koji je uz to, parkiran i na saobraćajnoj traci u suprotnom smjeru od pravilnog pravca kretanja.
Iako automobil tu stoji već dva dana i ometa kretanje drugih vozila koji izlaze sa regularnog parkinga, specijalno vozilo “pauk” nije još uvijek uklonilo nepravilno parkirani opštinski službeni automobil.
Službeno vozilo nepropisno parkirano – foto čitalac
Fotografije koje su nam proslijedili građani međutim, pokazuju da su službenici Sekretarijata za komunalni i inspekcijski nadzor Opštine Tivat u subotu i danas napisali dva prekršajna naloga i ostavili ih na nepropisno parkiranom službenom automobilu, tako da bi neko iz lokalne uprave ipak trebalo da snosi sankcije za ovakav neprimjeren postupak.
Na sajtu Opštine Tivat inače, ne postoji ažurirani spisak koji od opštinskih organa ili funkcionera duži konkretno koje od petnaestak službenih automobila sa kojima raspolaže lokalna uprava.
Prema nezvaničnim informacijama, “fiat tipo” (TVCG095) koji je nekada koristila Služba glavnog administratora Opštine Tivat, posljednjih mjeseci je na zaduženju u opštinskoj Direkciji za imovinsko-pravne poslove.
Za jedinstveni Portonovi rizort, prvi One&Only u Evropi, protekla godina bila je izazovna ali i, prema riječima direktorice marketinga i komunikacija Portonovog, Adrijane Husić svakako i veoma uspješna.
“Zadovoljni smo sa rezultatima koje smo ostvarili, kako kad je u pitanju program iznajmljivanja tako i kada je u pitanju prodaja samih nekretnina”, kazala je ona.
Kako je istakla, kao simbolično obilježvanje godine koju polako ostavljamo za nama, u susret predstojećim praznicima Portonovi je organizovao jedan lijep događaj i obradovao sve posjetioce. “Sparkling season’, i svečano paljenje novogodišnje jelke na Portonovi marina trgu kao i praznične dekoracije, okupilo je mnoštvo posjetilaca različite uzrasti. Ceremoniju je upriličio nastup dječijeg hora Cvrkutići, kao i kulturno-umjetničkog društvo Sloga, čiji su najmlađi članovi uzeli učešće u svečanoj kratkoj ceremoniji.“Večeras smo upalili najveću jelku u Crnoj Gori, ovo je jedna od četiri takve jelke u ovom dijelu Evrope i posjetioci i građani Herceg Novog moćiće da vide ukrase koji se prvi put koriste”, naglasila je.
Kao i prethodnih godina, Portonovi nastavlja sa nesvakidašnjim ukrašavanjem rizorta i ove godina.
Portonovi Sparkling Season Cvrkutici
“Donosimo duh velikih gradova u Herceg Novi, i zaista nas raduje veliko interesovanje koje smo imali ove godine jer, ljudi ili su bili, ili su čuli, vidjeli fotografije i dolaze da zajedno sa nama uživaju u onome što smo pripremili i ove godine”, poručila je Adrijana Husić.
Kako je ranije saopšteno iz Portonovi rizorta, Portonovi Praznični bazar počeće 17. decembra 2022. i trajati sve do 08. januara 2023. uz brojne prateće programe o kojima se više informacija može naći na https://portonovi.com/me/festiveseason
Foto: Nacionalna turistička organizacija Crne Gore
Turistička ponuda Crne Gore je, u organizaciji Nacionalne turističke organizacije (NTO), prvi put predstavljena na godišnjoj konferenciji Udruženja turoperatora Sjedinjenih Američkih Država (USTOA), koja je održana u američkom gradu Ostinu.
Riječ je o jednom od ključnih događaja za turističku industriju SAD, koji je okupio preko 700 američkih turoperatora i turističkih agenata.
– Zadovoljstvo mi je što ove godine Crna Gora po prvi put predstavljena na ovoj konferenciji. Mogu da kažem da postoji veliko interesovanje za Crnu Goru. Amerikanci već znaju za nju, ali uglavnom kroz putovanja kruzerima ili kao izletničku destinaciju. Vrijeme je da je upoznaju kao jedinstvenu turističku destinaciju, gdje će provesti više dana. Siguran sam da će tržište SAD-a biti vrlo značajno za Crnu Goru u narednom periodu – poručio je Robert Di (Robert Dee).
Da su turistima iz SAD-a zanimljive destinacije sa raznovrsnom ponudom kao što je Crne Gora, saglasan je i direktor jednog od značajnijih turoperatora Sjeverne Amerike Sky Vacation, Ričard Kriger (Richard Krieger), kojem se posebno dopala raznovrsnost ponude na maloj površini i kombinacija mora i planina.
– Naši turisti uvijek žele da iskuse nešto novo, otkriju nova mjesta i u tom smislu Crna Gora ima veliki potencijal. Pored savršene kombinacije mora i planina, imate odličnu tradicionalnu kuhinju i dobra vina, što je vrlo atraktivno našim turistima, te vjerujem da će se Crna Gora naći na listi destinacija za odmor turista iz SAD-a – naveo je Kriger.
Kako je saopšteno iz NTO, imajući u vidu pozitivne statističke pokazatelje kada su u pitanju dolasci i ostvarena noćenja sa tržišta SAD-a, intenzivirali su promotivne aktivnosti ka ovom tržištu.
Crna Gora – NTO-nomadi
– Prema podacima Uprave za statistiku Monstat, za prvih devet mjeseci tekuće godine smo imali dvostruko više turista u odnosu na isti period prethodne godine, dok je u odnosu na rekordnu 2019. godinu registrovan rast od 10% u broju dolazaka, te rast od 30% u ostvarenim noćenjima – kažu iz NTO.
Nacionalna turistička organizacija Crne Gore je prethodno organizovala radionicu na temu “Trendovi putovanja na tržištima engleskog govornog podruja”, kako bi se turistička privreda i lokalne turističke organizacije upoznale sa trendovima i spremno odgovorili zahtjevima ovih tržišta u narednoj i sezonama koje dolaze.
Udruženje turoperatora SAD (USTOA) je profesionalno udruženje osnovano 1972. godine koje danas predstavlja najveću mrežu američkih turoperatora, a članovi su i brojni lideri iz oblasti turizma. Godišnja konferencija udruženja predstavlja jedinstvenu priliku za direktan kontakt sa donosiocima odluka u američkoj industriji turizma, kao i upoznavanje sa najnovijim trendovima u turizmu širom svijeta.
Njemačka će iduće godine sklopiti ugovore o zaštiti klime s industrijskim kompanijama, kako bi podržala prelazak na čistiju proizvodnju i prelazak na vodik, rekao je danas ministar gospodarstva Robert Habeck.
Naveo je da je cilj učinkovito razvijati zelenu industriju bez narušavanja postojećeg proizvodnog lanca, rekao je Habek, prenosi medijska grupa Funke.
Habeck nije dao dodatne pojedinosti o tome kako bi takvi sporazumi izgledali.
Reuters je u srijedu izvijestio da Habeck planira nagraditi kompanije koje rade u energetski intenzivnim industrijama s 15-godišnjim subvencijama, u zamjenu za smanjenje emisija tokom proizvodnje.
Dogodine Boka možda postane novi u dom jednog od najatraktivnijih brodova-replika na svijetu
Jedan od najatraktivnijih brodova – replika starih jedrenjaka na svijetu, ruska fregata „Štandart“, naredne godine vrlo vjerovatno bi mogla svoj novi doma naći u Crnoj Gori i dobiti novu matičnu luku u marini Porto Montenegtro u Tivtu – nezvanično saznaju „Vijesti“.
Iz krugova bliskih vlasniku „Štandarta“, ruskom pomorskom preduzetniku, inženjeru brodogradnje, pomorcu i zaljubljeniku u maritimnu baštinu Vladimiru Martusu, potvrđeno je da, ukoliko se sve „kockice poklope“, postoji vrlo velika mogućnost da će polovinom naredne godine, atraktivni drveni brod koji je gotovo potpuno identičan istoimenoj ruskoj fregati iz 1703.godine, doploviti u Boku i ovdje dobiti svoju novu matičnu luku. „Štandart“ je trenutno u Francuskoj, u luci La Palis na obali Biskaja, a nakon učešća u nekoliko velikih pomorksih fešti i okupljanja starih jedrenjaka koji se u Francuskoj održavaju na proljeće naredne godine, trebalo bi da se uputi na Jadran, u Crnu Goru.
Menadžmenet Porto Montenegra je, kako saznajemo, već izzetno pozitivno reagovao na interesovanje Martusa da svoj brod dovede i stacionira u ovoj marini, odakle bi „Štrandart“ ubuduće kretao na svoja krsternja po Jadranu i Mediteranu. Ovaj brod je od svoje izgradnje u Sankt Petersburgu 1999.godine, do sada većinom plovio po Batičkom i Sjevernom moru, kao i Atkanstkom okeanu, dolazeći u brojne luke sjeverne i zapadne Evrope, dok je prilično rijetko zalazio u Mediteran. Dolaak i stcioniurfanje super-atraktivnog „Štandarta“ koji izgleda i u najvećoj mjeri funkcioniše jednako kao fregate sa početka 18.vijeka, u Tivat i Crnu Goru bili bi dodatni impuls ovdašnjoj turističkoj privredi i atrakcija koja ni sama po sebi, dovodila dodatne posjetioce u Tivat.
Naime, gdje god da se pojavi, „Štadart“ privlači piogede i interesovanje ne samo pomoraca, već i ogronmnog broja drugih ljudi koji su oduševljenih prilikom da vide, posjete, obiđu ili čak plove na reinkarnaciji drvenog trojarbolnog ratnog broda pogonjenog jedrima, sa početka 18.stoljeća. Stoga je ovaj 34,5 metra dugi, 6,9 metara širok edrenjak od 220 tona, do sada pored ostaloga, „glumio“ i u 18 filmova a prikazan je u više od 500 novinskih članaka i TV priloga. „Štandart“ je stoga pravi magnet za kamere i novinare, čemu ništa manje ne doprinosi ni jedinstvena „živitna priča“ ovog broda i misija cijelog „Projekta Štandart“ koji je osmišljen za ovaj brod.
Štandart
Naime, od svoje izgradnje 1999. do danas, „Štandart“ gotovo neprekidno plovi kao živi muzej i istovremeno, školski brod na kojem mladi ljudi iz cijelog svijeta, uče pomorski zanat i vještine navigacije na jedrenjaku. U savladavanju tih vještina mladima-volonterima koji dolaze sa svih strana svijeta pomaže deset stalnih članova posade broda na čelu sa kapetanom i vlansikom Vladimirom Martusom, a koji 30 ukrcanih pitomaca, uče bukavalno svemu o tome kako se živjelo i plovilo na jedenjacima sa početka 18.stoljeća. Misija „Projekta Štandart“ osim njegovanja pomorske baštine iobrazovanja mladih ljudi je i širenje kosmopolitizma, pa je tako preko palube ove jedinstve replike ruske fregate, u protekle 23 godine prošlo preko 7.000 pitomaca iz 30-tak država svijeta. Da za „Štandart“ ne važe nikakve podjele, pokazuje i činjenica da se u posadi koja sada plovi njime, nalaze kako Rusi, tako i Ukrajinci i da svi oni zajedno rade i žive na brodu, promovišući mir i razumijevanje među ljudima i narodima, kao i pomorstvo i maritimnu baštinu.
Do sada je ovaj jedinstveni brod učestvivaio na 70-tak velikih međunardnih pomorskh skupova i okupljanja atraktivnih jedrenjaka u Evropi, preplovio je ukupno preko 150.000 nautičkih milja što je distanca veća od sedam oplovljavanja oko Zemljine kugle, pri čemu je u 80% vremena brod plovio isključivo na jedra, a ne na motor, Naime, dva ugrađena dizel motora najveća su (uz modernu navigacijski i oporemu za spašavanje) razlika aktuelnog, modernog „Štandarta“ i njegovog originala iz 1703. U svemu drugome – od drveta od kojih je napravljen, preko dimenzija, do snasti i opute, ovaj brod je identičan fregati naoružanoj sa 26 topova, a koja je sa navoza u Olonecu u carskoj Rusiji, porinuta krajem jula 1703.
Originala fregata „Shtandart“ je bila kombinacija najboljih praksi i tehnoloških rješenja u gradnji ratnih brodova krajem 17. i početkom 18.vijeka iz Holandije i Velike Britanije gdje je sam ruski car-Petar Veliki, prethodno učio brodogradnju i sakupljao znanje pogtrebno mu za izgradnju ruske flote i postepeno uspostavljenje Rusije kao nove velike pomorske sile na Baltiku. Stoga je i sam ruski car učesvovao u projektovanju „Štandarta“ čiju je gradnju u Olonecu Petar Veliki i ližčno nadgledapo. Koliko je caru ovaj brod bio značajan, govori i podatak da je Petar Veliki lično, bio prvi zapovjednik novoizgrađene fregate kada je „Štandart“ 8. septembra 1703. isplovio na svoju prvu plovidbu. Ova fregata je u istoriju ruske Mornarice ušla kao prvi brod novoformirane Baltičke flote. Za nas je ovaj brod dodatno interesantan jer je učestviovao u ratnim operacijama protiv Šveđana koje su Rusi vodili početkom 18.vijeka na Baltiku, u floti u kojoj je bio i naš proslavljeni pomorac iz Perasta – admiral Matija Zmajević (1680-1735). Zmajević se, iako je to žarko želio, igrom živ otnih okolnosti nikada iz Rusije gdje se proslavio i dogurai do pozicije drugog čovjeka njene Mornarice, nije vratio u Boku i rodni Perast, ali bi zato već dogodine ovdje mogla da dođe i svoj novi dom nađe vjerna replika jednog od brodova koji je pod Zmajevićem slio na Baltku prije više od 300 godina – fregata „Štandart“.
U župnoj crkvi Pomoćnice Kršćana na Mulu kraj Kotora, u subotu je održana prezentacija konzervatorsko-restauratorskih radova na vrijednim i rijetkim drvenim skulpturama anđela oltara bl. Gracije.
Barokni kipovi anđela bili su procesu obnove osam mjeseci i nakon zavšretka obnove, nedavno su vraćeni na njihovo izvorno mjestu.
O anđelima i izvedenim radovima govorili su mjesni župnik, don Robert Tonsati i Jasminka Grgurević, slikarica-restauratorica.
„Ova dva kipa, dva drvena anđela, veoma su vrijedna umjetnička djela, potiču iz 18. vijeka i rijetke su barokne skulpture na području Boke. Bilo je sramotno da takve oštećene skulpture, oštećene stoje na oltaru Blaženog Gracije, i niko ih nije tretirao kao umetnička djela. Ove barokne skulpture pokušavao sam obnoviti gotovo šest godina, ali niko nije imao sluha. Razmišljao sam kako i gdje da ih restauriramo, da ih pošaljemo u inostranstvo ali to bi stvorilo dodatnih logističkih problema i gospođa Zorica Čubrović mi je predložila da to uradimo u našem Zavodu za zaštitu spomenika. Uspio sam pronaći donatore, a to su svetište Gospe od Škrpjele i don Srečko Majić i porodica Anta Grlića Radmana“ – kazao je don Robert Tonsati, koji je potom govorio o anđelima u ikonografiji.
Proces restauracije i konzervacije detaljno je objasnila rukovodilac projekta Jasminka Grgurević, koja je istakla da je proces trajao punih osam mjeseci a da su joj u u tom zahtjevnom postupku pomogli Drago Radimir i Slavica Lompar.
Ona je kazala da je naučnim metodama utvrđeno da je prva restauracija urađena oko 1870. godine.
„Starost skulpture nije tačno utvrđena, mislim da su satre oko 250 godina, ali u ovom trenutku je važno da smo spriječili dalje propadanje ovih vrijednih umjetničkih dijela“ – kazao je za Boka News, don Robert Tonsati.
Predsjednica Ogranka Matice hrvatske u Boki Kotorskoj, Marija Mihaliček, ovom prilikom uručila je primjerak zlatne povelju župi Muo, koji su dobili na godišnjoj skupštini Matice hrvatske za izdanje “Muljanski kantual”.
Muo – prezentacija
U muzičkom dijelu programa nastupile su Bruna Matijević i Anđela Homen.
Vlada Crne Gore je na sjednici od 30. novembra 2022. godine usvojila Informaciju o dopuni Zaključka Vlade Crne Gore od 29. septembra 2022. godine, koja se tiče izmještanja postojećeg cjevovoda regionalnog vodovodnog sistema u sklopu izgradnje bulevara na dionici Aerodrom Tivat – Jaz, uključujući i izgradnju drugog cjevovoda na dionici Lastva Grbaljska – Tivat.
Odlukom Vlade su obezbijeđena bespovratna sredstva Regionalnom vodovodu za izmještanje postojećeg cjevovoda u inicijalnom iznosu iz ponude najpovoljnijeg ponuđača od 358.487,78 EUR bez PDV-a.
Kao sastavni dio Projekta predviđeno je izmještanje postojećeg cjevovoda regionalnog vodovodnog sistema na dionicama na kojima trasa ovog cjevovoda koincidira sa trasom budućeg bulevara.
Naime, praktično čitavom trasom buduće saobraćajnice postavljen je čelični cjevovod prečnika 550 mm sa pratećom infrastrukturom, koji predstavlja dio sistema regionalnog vodosnabdijevanja Crnogorskog primorja sa niveletom cjevovoda koja je na nekim mjestima preko 5 m ispod nivelete, a na nekim u nivou, ili čak iznad nivelete postojeće saobraćajnice. Dodatno, na predmetnom cjevovodu je locirano više pripadajućih objekata sistema – šahti muljnih ispusta, vazdušnih ventila, sektorskih ventila, kao i odvojaka ka lokalnim vodovodnim mrežama. Imajući u vidu značaj i namjenu ovog cjevovoda, predmetna infrastruktura predstavlja infrastrukturu prvog reda, tj. od nacionalnog značaja, za koju je, još 80-tih godina prošlog vijeka, pribavljena i Upotrebna dozvola.
Cjevovod je tokom cijele godine u funkciji i služi za vodosnabdijevanje opština Kotor, Tivat i Herceg Novi.
Opština Herceg Novi i Opština Neum će sa partnerskim gradovima regiona u narednom periodu zajednički raditi na izradi projekata i apliciranju za sredstva iz EU fondova, dogovoreno je na sastanku čelnika dva grada, predsjednika Opštine Stevana Katića i Opštinskog načelnika Gorana Jurkovića.
Prva zvanična posjeta Načelnika Opštine Neum bila je prilika da se razgovara o temama koje su interesi oba grada – razvoj turizma, poboljšanje infrastrukture i uslova saobraćaja tokom ljetnjih mjeseci, te saradnja na izradi zajedničkih projekata i apliciranju za sredstva iz međunarodnih fondova.
Jurković je istakao da je impresioniran viđenim u Herceg Novom i činjenicom da se radi na njegovom razvoju, ističući da i uprava Opštine Neum ima planove za budući razvoj i stvaranje novih vrijednosti.
„Imamo skoro pa identičnu i problematiku i viziju, očekujem da ćemo u budućem periodu ostvariti još bolju i kvalitetniju saradnju i da ćemo sprovesti neke od projekata za koje budemo aplicirali“, kazao je Jurković i dodao da najviše prostora za saradnju ima po pitanjima razvoja ekološkog turizma, poboljašnja infrastrukture i nabavka kvalitetne opreme za civilnu zaštitu i službe spašavanja.
Katić je izrazio zadovoljstvo posjetom Jurkovića, ističući da postoji puno stvari koje povezuju Herceg Novi i Neum, od konfiguracije terena i izazova koje ono predstavlja za djelovanje lokalnih službi dva grada, ali i priliku za razvoj turističke ponude, do saradnje na stvaranju projekata i zajedničkom djelovanju prema Evropskoj uniji.
„Naši timovi će se sastati već polovinom ovog mjeseca i mislim da ćemo sarađivati ne samo na jednom, već na više projekata. Imamo izuzetnu regionalnu saradnju, tu je sada i Neum da zajedno radimo na apliciranju za međunarodne fondove. Do sada smo to uspješno radili i mi i oni, a sada kada se udružimo ne sumnjam da će rezultati biti još bolji“, zaključio je Katić.
On je podsjetio da Opština Herceg Novi već ima kvalitetnu saradnju sa opštinama Konavle i Ravno, te gradom Trebinjem, sa kojima je sproveden projekat „Flood&Fire“, a kojim je obezbijeđena kvalitetna oprema za vatrogasce i pripadnike službi zaštite i spašavanja, kao i saradnja i koordinacija kroz zajedničke terenske vježbe u slučajevima požara, poplava i spašavanja ljudi i imovine na slabo pristupačnom terenu.
Istaknuta je i visoka uspješnost opštinskih timova za međunarodnu saradnju i neki od projekata koji su ostvareni u Herceg Novom, poput „Ćiro II“ (revitalizacija uskotračne željezničke pruge), Co.Co.TOUR (sanacija Kuće nobelovca Iva Andrića), Fortress ReInvented (inovativni pristup i digitalni sadržaji u istorijskim utvrđenjima), Wood Key (novi sistem grijanja za dvoranu Sportskog centra Igalo), Resilient Border (novo navalno vozilo za reagovanje u slučaju saobraćajnih nezgoda i potrage u planinskim predjelima).
Na sastanku su učestvovali i predsjednik Skupštine opštine Herceg Novi, Ivan Otović, potpredsjednik Opštine, Mirko Mustur i Jovan Subotić ispred kancelarije za međunarodnu saradnju Sekretarijata za društvene djelatnosti.
Edukativni obilazak, posmatranje i fotografisanju ptica prstenovanje ptica
Javno preduzeće za upravljanje morskim dobrom Crne Gore je u sklopu projekta “Endemic pathway – Put endema” skraćeno “ePATH“,organizovalo trodnevni Kamp za endemske vrste i prirodno nasleđe.
Tokom prvog dana u takmičenju i kampu su učestvovali učenici iz JU Gimnazije iz Kotora, JU Gimnazije “Petar I Petrović Njegoš” iz Danilovgrada kao i turisti koji su u sklopu obrazovno-iskustvenog događaja, organizovanog od strane Turističke organizacije Tivat, posjetili Poseban rezervat prirode “Tivatska solila” i imali prliku da učestvuju u edukativnom obilasku, posmatranju i fotografisanju ptica te da prisustvuju prstenovanju ptica koje je prvi put održano u ovom posebnom rezervatu u saradnji sa kolegama iz Centra za zaštitu i proučavanje ptica (CZIP).
Solila – projekat ePATH
Drugog dana kampa o prirodnim i kulturnim vrijednostima Solila i takmičenja u posmatranju ptica družili smo se sa učenicima iz JU SMŠ “Danilo Kiš” iz Budve i JU SMŠ Golubovci koji su tokom svoje posjete istraživali insekte, učestvovali u prstenovanju ptica, posmatrali i fotografisali ptice i takmičili se u prepoznavanju vrsta.
Solila – projekat ePATH
Trećeg dana na Tivatskim Solilima smo ugostili studente botanike i biologije sa Prirodno-matematičkog fakulteta iz Podgorice koji su nakon edukativnog obilaska uz pratnju ornitologa, prstenovanja ptica i istraživanja biljaka, vodozemaca i gmizavaca, imala priliku da učestvuju u takmičenju u prepoznavanju ptica uz korišćenje “ePATH” mobilne aplikacije.
Solila – projekat ePATH
S obzirom da je treći dan bio i kraj takmičenja u posmtranju ptica, stručni žiri sastavljen od ornitologa izvršio je bodovanje, nakon čega je formirana rang lista. Prvo mjesto na takmičenju je osvojila Teodora Stevović, drugo Teodora Marković a treće Una Krivokapić, učenice JU SMŠ “Danilo Kiš” iz Budve.
Solila – projekat ePATH
Kamp, radionice i takmičenja organizovana su u okviru projekta “Put endema – ePATH” u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i Crnoj Gori u cilju podizanja svijesti o značaju endemskih vrsta i prirodnog nasleđa zaštićenog područja.
Solila – projekat ePATH
Projekat “Put endema – ePATH” realizuje se u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i Crnoj Gori.