Tradicionalna manifestacija – fešta nad feštama Bokeljska noć ove godine obilježena je prikazivanjem dokumentarnog filma Dušana Vulekovića “Meštri o’ Bokeške” na Prvom programu Televizije Crne Gore, Televiziji Budva, Televiziji Herceg Novi, te na Youtube kanalu i društvenim mrežama Kulturnog centra “Nikola Đurković” Kotor.
“U ovoj veoma specifičnoj situaciji u kojoj se nalazimo ove godine Javna ustanova Kulturni centar Nikola Đurković je pokušala da pronađe adekvatan način da obilježimo Bokeljsku noć, s obzirom da nismo imali mogućnost da je održimo uživo i na otvorenom prostoru, zbog mjera koje je Vlada Crne Gore donijela 31.07. i koje nisu dozvoljavale da se manifestacija održi uživo. Nakon toga tražili smo način da tu manifestaciju obilježimo na najkvalitetniji i najadekvatniji način i došli smo do zaključka da je najbolje snimiti dokumentarni film koji će biti profesionalno urađen“ – kaže za Radio Kotor Vladimir Bujišić, direktor Kulturnog centra.
U dokumentarnom filmu u trajanju od pola sata, navodi Bujišić, govore kotorski meštri koji godinama, neki čak i decenijama, a neki više od pola vijeka, učestvuju u organizaciji ove svečanosti.
Produkciju dokumentarnog filma o tradiciji koja seže u doba Venecije, ispričanu u našem vremenu, sa današnjim akterima i današnjim meštrima od Bokeške, potpisuje JU Kulturni centar “Nikola Đurković” Kotor, suorganizator je Turistička organizacija Kotor, a pokrovitelj Opština Kotor.
Prema podacima Dana, RCG – Invest blokirana je više od 226 dana, zbog neplaćenog duga od 36,06 hiljada eura.
Radi se o kompaniji koja ima i nekoliko aktivnih sudskih sporova pred Osnovnim sudom u Herceg Novom, gdje je u većini slučajeva tužena.
Mediji su prije nekoliko dana objavili da se stara tvrđava Arza prodaje preko oglasa, što je uzburkalo crnogorsku javnost uz brojne negativne komentare na društvenim mrežama. Reagovao je prije tri dana i ministar finansija i socijalnog staranja Milojko Spajić, koji je rekao da bi poslije decenija raspikućstva država trebalo da preuzme ovakva kulturna bogatstva i da ih valorizuje kako treba.
Na društvenim mrežama pojavila se slika na kojoj se vidjelo kako na tvrđavi Arza stoji transparent na kojem se nalazio broj telefona. Brojni korisnici društvenih mreža pitali su se da li je Arza zajedno sa Mamulom na prodaju.
Spajiću se na dati broj telefona niko nije javljao.
Photo: Boka News – Arza
„Provjerićemo vlasništvo. Poslije decenija raspikućstva država bi trebalo da preuzme ovakva kulturna bogatstva i da ih valorizuje kako treba. I to će uraditi novcem koji ste vi građani preko računa sa QR kodovima finansirali“, poručio je Spajić.
I novinar Dana pokušao je da pozove broj telefona, međutim, nije bilo odgovora. Radi se o telefonskom broju koji je bio dostupan na viberu, sa navedenim imenom Leonid.
Oglasili su se potom i iz kompanije RCG – Invest iz koje su saopštili da vlasnici te firme nisu postavili transparent sa brojem telefona i da ne prodaju tvrđavu Arza preko oglasa.
HMS Victory, porinut 1758. i najpoznatiji kao zastavni brod Lorda Nelsona u Bitci kod Trafalgara, najstariji je ratni brod u još uvijek aktivnoj službi.
Iako je od njegova porinuća do danas prošlo 256 godina, staž u britanskoj ratnoj mornarici mu iznosi samo 243 godine, jer je od 1922. bio na nekoliko godina pretvoren u brod muzej.
Malo ribarsko mjesto na sjeverozapadnoj obali poluostrva Luštica, na ulazu u Bokokotorski zaliv, tipično mediteransko mjesto sa kućama koje su građene na pjenu od mora. Zbog strateški veoma važne pozicije koju zauzimaju, Rose su imale burnu prošlost, željeli su ih svi osvajači, vodile su se mnoge bitke, bile su branjene i osvajane.
U novije vrijeme Rose su bile predmet mnogih istraživanja, smatra se da je riječ o antičkom lokalitetu Traiectus na rimskoj vojnoj cesti gdje je bila trajektna stanica na putu Epidaurus (Cavtat) – Scodra (Skadar).
U mjestu su pronađeni ostaci predromaničke crkve Santa Maria Rosanensis, koja je predstavljala sjedište ranokršćanske episkopalne crkve koja je postojala do kasnog srednjeg vijeka.
Nekada je ovo bila stara grčka naseobina Punto Roza koju su Saraceni (kako u srednjem vijeku Evropljani nazivaju Arape), porušili 867. godine.
1 od 3
Forte Rose
Forte Rose
Forte Rose
S obzirom na svoj položaj i zaštićenost od vjetrova, Rose su u prošlosti često služile kao sklonište za jedrenjake, a jedno vrijeme tu je bila lučka kapetanija, carina, kao i karantin za moreplovce koji su ulazili u Boku Kotorsku. Rose su uglavnom građene u XVII. i XVIII. stoljeću, u razdoblju zlatnog doba bokeljskog pomorstva, kada su mnogi Luštičani svojim jedrenjacima plovili Sredozemljem i drugim morima svijeta.
Na mjestu strateški najpovoljnije tačke, odakle se kontroliše ulazak i izlazak iz Boke, nalazi se tvrđava Forte Rose koja datira još iz austrougarskog doba.
Značaj ovog položaja uočava se još u IX. vijeku kada su Saraceni napali Boku i zapalili tvrđavu Rose. Godine 1806. u tvrđavi se nalazila francuska baterija koja je demontirana i napuštena prilikom napada Rusa. Godine 1813., za vrijeme napada na Herceg Novi, Crnogorci osvajaju Rose. Austrougari 1866. godine izgrađuju svoju topovsku bateriju, renoviraju i preoružavaju je 1890. godine. Zadatak je topovske baterije bio iz tvrđave Forte Rose voditi borbu protiv brodova koji ulaze u Boku Kotorsku.
U Rosama se nalazi katolička crkva Svete Gospe od karmena koju je dao sagraditi 1783. godine mletački vojskovođa Antonio Alberti kao i pravoslavna crkva Sv. Trojice oko koje je groblje gdje su sahranjeni poznati pomorski kapetani.
Rose
Lokalitet Rosa, kao i poluotok Luštica, bremenito je arheološkim iskopinama, a posebno su interesantna hidroarheološka iskopavanja na kojima su pronađena sidra, keramika, kao i jedan stari španjolski brod s početka XVI. stoljeća koji je doživio brodolom.
Samo mjesto okruženo je bujnom mediteranskom vegetacijom, borovima, čempresima, maslinama, rogačima. Mala pješčana plaža „Malo Rose” nedaleko od porta predstavlja posebni izazov mnogobrojnim kupačima u ljetnim mjesecima.
Crna Gora je jedna od rijetkih zemalja Evrope koja je ove godine dozvolila ulazak turistima bez ikakvih ograničenja.
Takva odluka donesena je u cilju oporavka ekonomije i većeg priliva turista.
Dok s jedne strane država bilježi ogroman broj stranaca, posebno na crnogorskom primorju, s druge, kako raste broj novozaraženih korona virusom, sve je više i zaraženih turista, piše Anadolija.
Samo u posljednja četiri dana u Crnoj Gori registrovano je više od 2.000 novozaraženih korona virusom, a od toga, skoro 20 posto su turisti.
Zvanični podaci Instituta za javno zdravlje pokazuju da je u posljednjih mjesec u Crnoj Gori registrovano više od hiljadu zaraženih turista.
Po gradovima, najviše zaraženih turista registrovano je u Budvi, nakon čega slijede Ulcinj, Kotor i Bar.
Ususret ljetnoj turističkoj sezoni, nadležni u Crnoj Gori su spremili plan kako da zdravstvene vlasti i turistički radnici postupaju u situaciji kada je neki od turista zaražen korona virusom.
GP – foto Boka News
Liječenje plaća država
Epidemiološka služba ima obavezu da o pozitivnom rezultatu testa obavijesti turistu i vlasnika njegovog smještaja (hotelskog ili privatnog), a sanitarna inspekcija izdaje rješenje o izolaciji inficirane osobe.
U slučajevima teže kliničke slike, turisti oboljeli od COVID-19 se šalju na bolničko liječenje, čije troškove plaća država Crna Gora.
Ako je riječ o blažim simptomima, turist može izolaciju provesti u svom smještaju i sam snositi troškove tog boravka. Hoće li se izolacija propisati i za iznajmljivača privatnog smještaja ako je imao gosta inficiranog virusom, zavisi od rezultata njegovog testa i procjene epidemiologa.
Durmitor – Zminje jezero . foto Boka News
Turisti kojima je za povratak u svoje zemlje potreban PCR test, Vlada Crne Gore je omogućila besplatno testiranje.
Ukupan broj trenutno aktivnih slučajeva COVID-19 u Crnoj Gori iznosi 5.577.
U Crnoj Gori boravi oko 190.000 turista, od čega je oko 60.000 u Budvi.
U Srbiji je od utorka, 17. avgusta, moguća vakcinacija trećom, takozvanom buster dozom vakcine, za sve one koji su revakcinisani pre više od šest mjeseci.
Doktorka Tijana Mitić, koja je dežurna na Beogradskom sajmu, rekla je RSE 18. avgusta da je odziv građana velik. Apelovala je na građane da ne dolaze bez poziva, kako se ne bi stvarale gužve.
„Prvog dana je aplikovano između sto i dve stotine trećih doza vakcine. Danas je taj broj znatno veći. Po treću dozu vakcine dolaze uglavnom ljudi stariji od 70 godina, hronični i onkološki bolesnici, kao i bolesnici na hemodijalizi“, rekla je doktorka Mitić za RSE.
Prema njenim riječima, po treću dozu dolaze i građani kojima je proteklo više od šest meseci od revakcine.
„Omogućeno je mešanje vakcina. Uglavnom, ljudi dolaze ili po treću dozu Fajzer vakcine, ili oni koji su prvi put dobili vakcine Sinofarma, kao treću dozu, uzimaju Fajzer vakcinu“, kaže doktorka Mitić.
Za koga je treća doza?
Državni sekretar Ministarstva zdravlja Srbije Mirsad Đerlek izjavio je 17. avgusta za Radio-televiziju Vojvodine (RTV) da će treću dozu vakcine biti na raspolaganju pacijentima kojima je isteklo šest mjeseci ili 180 dana od revakcinacije a da će prioritet imati: ljudi sa slabim imunitetom, osobe koje su imali transplantaciju koštane srži, stariji od 70 godina, stariji od 60 godina koji su u domovima za stare, zaposleni u zdravstvenim ustanovama, kao i putnici u međunarodnom saobraćaju.
„Možemo birati među sve četiri vakcine koje su registrovane u Republici Srbiji. Međutim, preporuka je da se na punktu gde će već biti stručno-metodološka uputstva koja je uradio Institut Batut, veoma detaljno i precizno, u razgovoru sa ljekarom, dogovori koja je to vakcina najpogodnija za pacijenta koji će dobiti treću dozu“, rekao je Đerlek za RTV.
Najveći broj građana Srbije primio je kinesku Sinofarm (Sinopharm) vakcinu, jer je ona u početku bila najdostupnija. Zatim sledi američko-nemačka vakcina Fajzer/Bajontek, ruski Sputnjik Ve (Sputnik V), a najmanje je ljudi u Srbiji primilo je vakcinu britansko-švedske farmaceutske kompanije Astrazeneka (AstraZeneca).
Zašto je važna buster doza?
Epidemiolog Zoran Radovanović, objašnjava za Radio Slobodna Evropa, kako je više faktora dovelo do potrebe, ali i mogućnosti, za davanjem treće, takozvane buster doze vakcina.
„Treća doza je rezultat nekoliko činilaca. Prvo, neke zemlje su to već uradile i to se pokazalo uspješnim. A takođe, ispostavilo se da postoji potreba za trećom dozom vakcina, naročito u zemljama koje su davale kinesku vakcinu. Kineska vakcina je dobra vakcina i bila je dragocena zimus. Ali, s jedne strane, ona kod starijih ljudi u znatno nižem procentu dovodi do odgovarajućeg porasta antitela“, objašnjava Radovanović.
„Kod, barem jednog dijela ljudi koji su dobili tu, kinesku vakcinu, svakako ima razloga, ako su stariji, da dobiju i treću dozu, jer zaštita traje kraće“, objašnjava epidemiolog Radovanović.
Kako kaže epidemiolog Radovanović, činjenica je da se zemlje odluke donose o davanju treće doze vakcine donose i u zavisnosti od zaliha koje postoje.
„Mi, srećom, imao dovoljno zaliha, tako da nema potrebe, a i šteta bi bilo, da im prođe rok važenja, pa da vakcine moramo da bacamo, umesto da ih dajemo“, dodaje Radovanović.
Radović objašnjava da je ipak, i dalje primarno da vakcinu prime oni koji nisu dobili ni prvu dozu.
„Znamo da taj broj već, dva, tri mjeseca stagnira. Jako teško je ubjediti ljude, mislim da su svi koji su htjeli dobili vakcinu, tako da sada broj onih koji se vakcinišu prvi put napreduje vrlo sporo“, dodaje Radovanović.
Novi avio-prevoznik Italia Trasporto Aereo (ITA) u petak je od italijanskih vlasti dobio dozvolu za let.
Riječ je o manjem nasljedniku italijanskog avio-prevoznika Alitalia, prenosi SEEbiz.
Prema italijanskom Ministarstvu ekonomij, ITA će biti u potpunosti operativna od 15. oktobra, a prodaja karata već može da počne.
ITA je u petak dobila od talijanske agencije za civilno zrakoplovstvo (ENAC) sertifikat operatora vazdušnog saobraćaja i dozvolu za obavljanje avio prevoza.
“ITA može poletjeti”, rekao je predsjednik ENAC-a, Pierluigi Di Palma.
Italijanska Vlada s Evropskom komisijom još raspravlja o detaljima pokretanja nove kompanije.
Prvi letovi novog avio-prevoznika na rasporedu su od sredine oktobra. Očekuje se da ITA započne s flotom od 52 aviona, a očekuje se da će se taj broj povećati na 78 do naredne godine, odnosno na 105 do 2025. godine.
Očekuje se da će broj zaposlenih ove godine dostići 2,75 hiljada do 2,95 hiljada, a očekuje se da će se broj povećati na 5,7 hiljada do 2025. godine.
Italijanska Vlada očekuje crvene brojke na početku rada, ali i da će nova kompanija probiti granicu profitabilnosti u trećem tromjesečju 2023. Njena glavna baza biće rimski aerodrom Fiumicino i milanski Linate.
U početku se očekuje povezivanje 45 odredišta na 61 ruti, a do 2025. taj broj će se popeti na 74 odredišta i 89 prevoznika. U ovogodišnjoj zimskoj sezoni očekuje se da će ITA letjeti na dužim linijama za Njujork iz Rima i Milana, te za Tokio, Boston i Miami iz Rima. Novi letovi za Sao Paulo, Buenos Aires, Vašington i Los Angeles najavljeni su za narednu ljetnu sezonu.
Nakon godina velikih poslovnih problema za Alitaliju i neuspješnih pokušaja privatizacije, italijanska Vlada je odlučila da ugasi kompaniju i pokrene novu.
Evropska komisija provjerava da li je cijeli postupak u skladu s europskim pravom, posebno pravilima o državnoj pomoći.
Pobjednici tradicionalne 65. Bućarske olimpijade koja je završena u subotu u Tivtu je ekipa Bokeški gušti.
Drugo mjesto je pripalo ekipi Mladosti, treće je ekipa Bachhusa, četvrto mjesto osvojila je ekipa Vrmca.
Pobjednicima 65. Olimpijade, Bokeškim guštima uručeni su i pehari Bućarskog saveza Tivta i Opštine Tivat.
„Skoro 30 dana, 44 ekipe preko 200 učesnika. Hvala ekipama i publici koji su u najboljoj atmosferi pratili 65. Bućarsku olimpijadu. Hvala sponzorima što su omogućili da ovo sve ovako izgleda“-kazao je ispred organizatora Ivo Marić.
Predsjednik Skupštine opštine Tivat dr Andrija Petković zatvorio je 65. Bućarsku olimpijadu:
„Želim vam da uvijek budete ono što ste bili na ovoj olimpijadi, srećni, nasmijani i raspjevani i da takvi dočekate i Olimpijadu u Donjoj Lastvi. Bućarska olimpijada je simbol tradicije Tivta. Ona nije samo sportski događaj već i kulturni i pokazuje kako Tivat živi. Bez obzira na neke stvari koje nas u životu dijele, ovdje smo svi jedno uz pjesmu i veselje“-kazao je Petković i dodao da će Opština Tivat i dalje podržavati bućarski sport.
„Učinićemo sve da sledeća 66.Olimpijada u Donjoj Lastvi bude organizovana na najvećem nivou jer je postala mamac za turiste i mnogi dolaze da vide i upoznaju se sa bućama. To je svojevrsna atrakcija i Tivat može biti ponosan što 65 godina čuva ovu tradiciju, kazao je Petković.
Organizatori 65. Bućarske olimpijade bio je BK Češljar.
Početak ljetnje turističke sezone na crnogorskim aerodromima ogledao se u konstantnom rastu opsluženih putnika i vazduhoplova, pa je u prvoj polovini avgusta promet aviona bio 83% u odnosu na isti period 2019, saopšteno je iz Aerodroma Crne Gore.
Iz te kompanije rekli su Dnevnim novinama da su ispunili prognoze koje su svjetski stručnjaci navodili kao optimističnu varijantu za većinu aerodroma, a koja se kretala oko 60% od ranijeg prometa.
Jezikom brojki, od početka godine do 15. avgusta opsluženo je 5,38 hiljada aviona, odnosno 58% u odnosu na isti period 2019. godine. Opsluženo je gotovo 725,5 hiljada putnika, odnosno 44% u odnosu na 2019. godinu.
– U Tivtu je obavljen promet 407,4 hiljade putnika ili 47% u odnosu na isti period 2019, a u Podgorici 317,94 hiljade ili 40%. Na aerodromu u Podgorici u julu, u odnosu na isti period 2019. godine promet putnika je na nivou od 52,5%, dok je po broju aviona na nivou 63% – naveli su iz Aerodroma Crne Gore.
Aerodrom u Tivtu je, kako se dodaje, u odnosu na jul 2019. ostvario promet putnika od 65%, dok je po broju aviona na 87,6%, uz podsjećanje da je najfrekventnija linija trenutno Podgorica-Beograd, odnosno Tivat-Beograd.
Trend rasta opsluženih putnika i vazduhoplova nastavljen je i u avgustu.
– Promet aviona u prvoj polovini avgusta, u odnosu na isti uporedni period 2019. godine je na nivou 83%, od čega je u Tivtu skoro 90%, a u Podgorici 73%. U Podgorici je u odnosu na isti period 2019. godine transfer putnika na nivou od 66%, a u Tivtu 68% – navode iz kompanije.
Iz Aerodroma Crne Gore očekuju nastavak pozitivnog trenda i u narednom periodu, u postsezoni, iako sve to zavisi od više činilaca.
– Optimističnije prognoze zaista je nezahvalno davati. Ukoliko epidemiološka situacija bude pod kontrolom očekivati je da se do kraja godine nastave pozitivni trendovi. Ukoliko dođe do pogoršanja epidemiološke situacije, veoma teško možemo predvidjeti dalji promet putnika i aviona – kazali su iz Aerodroma Crne Gore.
Međutim, uprkos složenim okolnostima koje su vladale kako u zemlji, tako i okruženju i svijetu, iz Aerodroma su rekli da su uspjeli da otvore neke nove i profitabilne linije, dok su se najznačajnije avio-kompanije sa kojima su ranije sarađivali vratile ili se polako vraćaju u crnogorske vazdušne luke.
– Izuzetak su ruske aviokompanije, čiji su putnici ranije činili oko 20% našeg tržišta. Zaključak je da smo ispunili prognoze koje su svjetski stručnjaci navodili kao optimističnu varijantu za većinu aerodroma, a ona se kretala oko 60% od ranijeg prometa – kazali su iz Aerodroma Crne Gore.
Platforma aerodroma Tivat
Prema aerodromima u Podgorici i Tivtu leti 30-ak kompanija na redovnim i čarter linijama, saopštili su iz kompanije, uz napomenu da je tradicionalno najbolja linija na relaciji Beograd-Podgorica, pa je tako u Crnu Goru najviše putnika prevezla kompanija Air Serbia.
Iz Aerodroma su naveli kao veoma dobru liniju sa kompanijom Air Astana, čiji avioni svakodnevno u Crnu Goru prevoze veliki broj gostiju iz Kazahstana.
– Uspostavljena je linija sa kompanijom Luxair, što će znatno olakšati prevoz sa našim ljudima u dijaspori, ali i sa drugim gostima koji dolaze u Crnu Goru – zaključili su iz Aerodroma Crne Gore.