Od posljedica infekcije virusom kovid-19 u Crnoj Gori preminule su četiri osobe, a u posljednja 24 sata registrovana su još 603 novopozitivna slučaja, saopšteno je iz Instituta za javno zdravlje (IJZ).
Novozaraženi su registrovani u sljedećim opštinama:
Opština
Novopozitivni slučajevi među građanima Crne Gore
Podgorica
203
Nikšić
80
Bar
43
Budva
37
Ulcinj
37
Pljevlja
31
Bijelo Polje
27
Kotor
26
Berane
16
Danilovgrad
16
Cetinje
15
Tivat
14
Herceg Novi
13
Rožaje
12
Tuzi
12
Andrijevica
5
Žabljak
5
Mojkovac
4
Petnjica
2
Plužine
2
Gusinje
2
Kolašin
1
Ukupno
603
Preminuli su bili iz Podgorice (1), Nikšića (1), Tivata (1) i Ulcinja (1). Kako je saopšteno, najmlađi je imao 74, a najstariji 89 godina.
Ukupan broj preminulih povezanih sa Kovid-19 infekcijom u Crnoj Gori od početka pandemije je 1.774.
Do 15 sati prijavljen je oporavak 648 pacijenata.
“Uzimajući u obzir sve novootkrivene slučajeve kao i broj oporavljenih, ukupan broj trenutno aktivnih slučajeva Kovid-19 u Crnoj Gori iznosi 7.975. Od početka epidemijskih dešavanja (mart 2020. godine) ukupan broj registrovanih slučajeva infekcije novim korona virusom u Crnoj Gori je 119.069”, navode iz IJZ.
Trenutno aktivni slučajevi po opštinama prikazani su u narednoj tabeli, raspoređeni prema opadajućem redosljedu:
Ponosno objavljujemo da su među 90 finalista ovogodišnjeg takmičenja za najbolje mlade ekoreportere Fondacije za ekološku edukaciju (FEE) nagradjena tri rada koje su poslali učenici iz Crne Gore: Đordje Pejović, Jelena Popović, Jelena Dedić, Jovana Tomić, Anja Marović, Elda Fetić (Srednja stručna škola “Spasoje Raspopović”, Podgorica) i Jovana Damjanović (OŠ „Dr Dragiša Ivanović“, Podgorica), Đordje je autor prvonagradjene fotografije (11-25 godina) “Kraj svijeta”, Jovana je osvojila specijalno priznanje za članak (11-14 godina) ”Ljubav štiti Sinjajevinu”, a grupa učenica je sa kolegama iz Portugala osvojila drugu nagradu za članak u kategoriji medjunarodne saradnje (15-18 godina) “How Can Traditional Watering Systems Help The Environment?”, saopštili su iz NVO “EKOM” iz Kotora.
Mentorke nagradjenih učenika bile su Aleksandra Babović i Danka Odalović.
Podsjećamo da su u finalu bila još četiri rada iz Crne Gore čiji su autori: Marija Đurović (Gimnazija „Tanasije Pejatović“, Pljevlja); Haris Kočan, Edita Kovačević i Diandra Kočan (Srednja mješovita škola “Bratstvo jedinstvo“, Ulcinj); Redžep Amurlahu (Osnovna škola „Radomir Mitrović“, Berane) te Cmiljana Laketić, Almina Bećović, Lazar Todović, Tanja Lukić, Tijana Todorić, Anja Radović, Sanja Brković, Jovana Čolović i Jana Vemić (Srednja stručna škola Pljevlja).
Preko 454.000 učenika i studenata učestvovalo je ove godine u programu i pripremili su preko 19.000 radova za nacionalna takmičenja „Young Reporters for the Environment (YRE) 2021“. Broj i kvalitet odražavaju kontinuiranu motivaciju i predanost mladih ekoreportera širom svijeta, uprkos izazovima izazvanim pandemijom COVID-19. Za predselekciju je poslato 242 rada iz 35 zemalja.
Najveći broj nagrada (van medjunarodne saradnje), ponovo je osvojila Slovačka (5), slijede Francuska i Portugal sa po tri te Švajcarska, Izrael, Kanada i Crna Gora sa po dvije nagrade.
Ovdje možete pogledati nagradjene radove iz Crne Gore:
Tivat panorama – foto Anton Gula Marković / Boka News
Opština Tivat ne naplaćuje ni centa na ime komunalnih taksi za korišćenje javnih površina u velikim turističkim rizortima u tom gradu jer joj to ne dozvoljavaju Vlada Crne Gore i aktuelna zakonska riješenja usmjerena na oduzimanje ingerencija primorskim opštinama da se na bilo koji način pitaju sa sopstvenom morskom obalom i imaju koristi od nje.
Rezime je to odgovora koje su „Viijesti“ dobile od Sektreratijata za finansije i budžet Optine Tivat na pitanja u vezi zaduženja obveznika komunalnih taksi za korišćenje slobodnih i javnih površina za ugostiteljske terase, postavljanje reklamnih panoa i korišćenje javne površine za parkiranje vozila u turističkim kompleksima Porto Montenegro, Luštica Bay i Plavi horizont u Tivtu. Ove taksa inače, plaćaju svi drugi tivatski ugostiotelji i privrednici, čak i samo opštinsko preduzeće Parking serrvis koje u ime Opštine, gazduje javnim parkiralištima u gradu.
„U skladu sa Zakonom o lokalnim komunalnim taksama (“Službeni list Crne Gore”, br. 018/19 od 22.03.2019) i Odlukom o lokalnim komunalnim taksama (“Službeni list Crne Gore – opštinski propisi”, br. 018/20 od 05.06.2020) koja je donijeta u skladu sa navedenim Zakonom, kao i mišljenjem Ministarstva finansija br. 03-9929/1 od 02.07.2019. godine, za zaduženje obveznika komunalnih taksi za A) korišćenje slobodnih i javnih površina (terase), B) postavljanje reklamnih panoa i C) korišćenje javne površine za parkiranje vozila za obveznike ovih taksi unutar lokacije unutar turističkog kompleksa Porto Montenegro, turističkog kompleksa Luštica Bay i kompleksa Pržna- Plavi Horizont, nije vršeno zaduživanje za 2021. godinu. Ovo sve iz razloga što je pomenutim zakonskim rješenjem, lokalnim samoupravama data mogućnost naplate lokalne komunalne takse isključivo na javnim površinama, što isključuje naplatu navedenih taksi u gore pomenutim kompleksima, jer isti ne predstavljaju javne površine u svojini Opštine Tivat.“- rečeno je „Vijestima“ u Sekretarijatu na čijem je čelu Jovan Brinić (NP).
Porto Montenegro razvija se na skoro 300.000 kvadrata zemljišta u zoni morskog dobra u Tivtu, a koje je komaniji Adriatic Marinas 2006. dato u tri sukcesivna zakupa na period od po 30 godina. Isti je slučaj i sa Lušticom Bay koja je 2009. u zakup na 90 godina uzela skoro sedam miliona kvadrata državnog zemljišta na Luštici od kojih je samo manji dio u zoni morskog dobra. Kompleks Plavi horiziont je unekoliko u drugačijem položaju jer radi o zemljištu u privatnoj svojini katarskog državnog investicionog fonda Qatari Diar koji ga je kupio od privatne firme HTP „Primorje“, a i tu se samo manji dio kompleksa analazi u zoni morskog dobra. Bez obzira što su, da bi gradili ove rizorte, investitori Porto Montenegra i Luštice Bay zakupili, a ne kupili državno zemljište i što je najveći dio tih kompleksa otvoren za javnost, Vlada Crne Gore koju je predvodio DPS, kada je u pitanju nadležnost lokalne uprave da naplati takse na dio privredne djeatnosti i prihoda koje investori ostvaruju u tim kompleksima, zauzela je stanovište da oni „nisu javne površine u svojini Opštine Tivat“ (?!).
„Mišljenjem Ministarstava finansija od 2.jula 2019. proizilazi da, kada je u pitanju naplata komunalnih taksi na privatnom zemljištu, navedeno ne može biti predmet lokalne komunalne takse, budući da se lokalna komunalna taksa može primjeniti samo na „javnim“ površinama, a to znači zemljištu i objektima koje je na jednak način dostupno svima pod jednakim okolnostima, a korišćenje privatnog zemljišta ne ispunjava ovaj zakonski uslov. Korišćenje zemljišta i/ili objekata koji predstavljaju morsko dobro, a koje je u privatnoj svojini, ne može biti predmet lokalne komunalne takse jer se zemljište u privatnoj svojini ne može smatrati javnom površinom u smislu člana 4 stav 1 Zakona o lokalnim komunalnim taksama, što se primjenjuje na kompleks Pržna- Plavi Horizont koji se nalazi u privatnoj svojini “QD HOTEL AND PROPERTY INVESTMENT MONTENEGRO”DOO Tivat.“- precizoraju iz opštinskog Sekteratijata za finansije zašto im je Vlada „vezala ruke“ da fiskalna opterećenja kmoja plačaju svei ostali privrednici u Tivtu, uvedu i za velike strane investitore koji razvijaju rizorte u tom gradu.
Podsjećaju i da je, po odredbama važećeg Zakona o finansiranju lokalne samouprave, od ustupanja naknade za korišćenje dobara od opšteg interesa, izuzeto morsko dobro. Stoga lokalne uoprave na primorju nemaju pravo na naplatu – ustupanje dijela naknade za korišćenje javnih površina u zoni morskog dobra.
Luštica bay – foto Boka News
„Ovakav stav proizilazi i iz činjenice da Zakon o lokalnim komunalnim taksama, kao lex specialis, ne definiše pitanje primjene zakona na zemljištu i objektima u zoni morskog dobra i pravo na naplatu lokalne komunalne takse na ovom zemljištu, a da za Zakon o finansiranju lokalne samouprave, kao opšti zakon, isključuje ustupanje dijela naknade po osnovu korišćenja morskog dobra opštini.“- objašnjavaju iz Opštine Tivat.
Ova kontroverzna zakonska riješenja bivše DPS-om poredvođene vlasti kojima je država centralizovala upravljanje i „ispred nosa“ primorskim opštinama, za sebe pokupila sve prihode sa najvrijednijeg dijela njihove terotorije – morske obale, do sada nije promijenjena od strane nove vladajuće večine koja zemljom upravlja već skoro godinu dana. To u praksi znači da Porto Montenegro i Luštica Bay mogu neograničeno svojim zakupcima poslovnih prostora naplaćivati i zakup otorenih terasa koje se naleze ispred tih lokala na javnim šetalištima u tim kompleksima, postavljanje reklamnih panoa ili svima koji dođu u te rizorte naplaćivati parking za automobil po cijeni od 2 eura na sat, a da za to ne plate bi centa komunalne takse opštini na čijoj se teritoriji ta privredna djelatnost obavlja.
Iz Opštine Tivat objašnjavaju da aktuelna legislativa kao jedini izuzetak u kojem primorske opštine nešto malo mogu da „čupnu“ od onih koji djelatnost obavljaju na obali, jeste u slučajevima „ako morsko dobro nije dato na posebno korišćenje od strane države u skladu sa članom 7 stav 1 Zakona o morskom dobru za obavljanje određene privredne ili druge djelatnosti“.
„Tada je opština ovlašćena da naplaćuje lokalnu komunalnu taksu na objektima koji su u svojini opštine ili kojima opština raspolaže u skladu sa Zakonom o državnoj imovini, i u zoni morskog dobra. Ovo posebno kada se lokalna komunalna taksa naplaćuje za korišćenje javnih površina u zoni morskog dobra koje se ne smatra privrednom ili drugom djelatnošću u smislu člana 7 stav1 Zakona o morskom dobru. S obzirom da su kompleksi Porto Montenegro i Luštica Bay, dati u zakup za obavljanje privredne ili druge djelatnosti, te da se nalaze u zoni morskog dobra, Opština Tivat nema ovlašćenja za naplatom lokalnih komunalnih taksi.“- ističu u lokalnoj upravi Tivta.
Air Montenegro planira da nastaviti s letovima između Tivta i Istanbula do zimske sezone 2021./2022. koja počinje 31. oktobra. Crnogorski nacionalni prevoznik zadržat će dva leta sedmično između dva grada, a letovi bi trebalo da traju sve do kraja godine.
Linija je startovala kao sezonska, i trebalo je da funkcioniše do 28. oktobra. ExYu Aviation piše da se očekuje da će letovi na ovoj ruti biti nastavljeni i u 2022. godini.
Nova ruta, pokrenuta sredinom jula, pokazala se uspješnom za Air Montenegro, a prodaja karata do sada je bila značajna.
Aerodrom Tivat – foto S.L.
Air Montenegro održava letove između ova dva grada avionima sa 116 sjedišta, tipa Embraer E190.
Portal podsjeća da se Air Montenegro ne suočava s direktnom konkurencijom na ovoj ruti, jer Turkish Airlines s Istanbulom povezuje Podgoricu.
Hercegovina na kamenu, zalihe su vrijedne nekoliko milijardi eura, ali neiskorištene. Zapanjujući su podaci da, usprkos svom bogatstvu, oko 85 posto utrošenog kamena BiH uvozi iz Kine i drugih zemalja. Domaći kamen dajemo drugim zemljama. A dajemo im i kamenoklesare. Dok oni odlaze u zemlje Europske unije, u Bosni i Hercegovini ovo zanimanje je deficitarno, piše Bljesak.info.
Po informaciju više o hercegovačkom kamenu novinari su otišli u Posušje do Frane Oreča, predsjednika Udruge Zvuk kamena u Posušju. On se već 50 godina bavi izučavanjem kamena i nema namjeru odustati.
– Imali smo ovdje tri vrste, ali smo ispitali 10 vrsta kamena u Posušju. Sada ovo što govorim treba da vrijedi za cijelu Hercegovinu. Nećemo ga kupovati, ali ga nećemo ni prodavati. “Radi svoj kamen” je bio naš princip dok smo radili, isključivo posuški kamen – priča Frano.
Danas su druga vremena, pa se kamen uvozi i to, navodno, kineski.
– Oni imaju takav program da sve moguće vrste kamena koje se nalaze na tržištu kupuju, prerađuju i preprodaju. Mi ne znamo je li to kineski ili nije, samo kažemo jeste kineski kamen – kaže Frano.
Tako Hercegovina leži na milijardama eura vrijednim zalihama granita, koji ne znamo iskoristiti. Ali se barem dio kamena koristi u zemljama regije. Granit Jablanica trenutačno radi obnovu kamena na području centra Beograda.
– Imamo izuzetno jak klaster kamena u Hercegovini u Jablanici, granit poznat u Europi. Rezerve granita u općini Jablanici su procijenjene na desetak milijardi maraka, plus ostale rezerve drugih vrsta kamena procijenjenih na još desetak milijardi maraka. Od svog bogatstva, potencijala oko 20 milijardi maraka nismo u stanju da iskoristimo niti za svoje potrebe, a ne da ga proizvedemo za izvoz – ističe Tomislav Majić, predsjednik Udruženja za poduzetništvo i posao Link Mostar.
Nestašica kamenorezaca
A nestašica je i kamenorezaca. U Posušju su, naprimjer, iz klesarske škole izašle četiri generacije redovnih učenika. Ali je nakon toga interes smanjen.
– Prošli su od obrade kamena: špicanje, štokanje, rezanje, mnogo tih stvari koje su potrebne da bi mogli na kvalitetan način raditi i čak izvoziti vani – napominje Mario Knezović, ravnatelj Srednje strukovne škole u Posušju.
Izvan BiH još ne izvozi Tomislav Begić, koji je obiteljsku tradiciju nastavio i nije se pokajao.
– Radimo s domaćim kamenom, pretežito restauracije, montaže, pa kad se sve spoji u cjelinu mislim da je to dosta dobar posao. Težak je, ali u zadnje vrijeme se isplati raditi – ističe on.
Bez ulaganja i pomoći s viših nivoa vlasti teško da će biti unaprijeđena industrija kamena zemlji. Bh. kamenoklesari sada mahom rade u Dubrovniku i drugim europskim gradovima. A mi bilježimo gubitke, i ljudi i novca, piše Bljesak.info.
Nautička sezona u Boki Kotorskoj i dalje traje, a iz Uprave pomorske sigurnosti su istakli da su u ovogodišnju sezonu ušli sa servisiranih svih šest plovila od kojih su dva stacionirana u Boki Kotorskoj. To su čamac Ekol koji se nalazi na vojnom pristanu i SAV2 koji je dat na korišćenje Inspekciji pomorske sigurnosti i pomorske plovidbe Lučke kapetanije Kotor, dok su ostala plovila u Baru, rekao je pomoćnik direktora za sigurnost plovidbe na moru Žarko Lukšić, pišu Dnevne novine.
On je istakao da su kontrole na moru bile svakodnevne, a podršku daju i graničnoj policiji, Mornarici Vojske Crne Gore, kapetanijama, inspekcijama.
DNEVN015-20 POZIVA NA BROJ 129
Žarko Lukšić – foto RTCG
Pored prijava s plaža, na broj 129 stižu i pozivi za traganja i spašavanja, kao i prijave za brzo kretanje skutera i plovila. Tako da su primali 15-20 poziva dnevno.
Akcije spašavanja su imali u Boki Kotorskoj i na otvorenom mom na poluostrvu Luštica, ali i nekoliko ozbiljnih teglenja plovila pri jakom vjetru gdje je bilo riskantno i za posadu Uprave pomorske sigurnosti. Lukšić je naveo da su imali 23 akcije tokom turističke sezone, a spašeno je oko 110 ljudi.
Kad je riječ o području Bokokotorskog zaliva, problem je ispuštanja fekalnih voda sa jahti i manjih plovnih objekata.
„Brodovi ne ispuštaju štetne materije s mora. Oni se prate preko evropskog sistema za nadzor, odnosno takozvani cleansea net, koji nam je evropska agencija za evropsku sigurnost pružila. Zato da je bilo zagađenja od naftne platforme mi to ne bismo mogli sakriti jer bi nas Evropska unija sa snimkom podsjetila na to zagađenje”, obrazložio je Lukšić i podsjetio da su tokom ovog ljeta imali dva zagađenja, jedno u marini Budva, a spriječili su i izlivanje zagađenja sa remorkera Dubovica u vojnom potkopu u Kumboru.
INSPEKTORI DNEVNO PRIME DO 150 POZIVA
Uprava pomorske sigurnosti
Jedini način da se zagađenja spriječe, ističe Lukšić, stalno je prisustvo na terenu. Međutim, inspekcija sigurnosti plovidbe Lučka kapetanija Kotor ima dva inspektora za cijeli Bokokotorski zaliv što je jako malo. Inspektori su preopterećeni i dnevno primaju po 100 do 150 poziva, telefonski ili putem mejla, a i Uprava ih obavještava preko pomorsko-operativnog centra.
U tjesnacu Verige u Bokokotorskom zalivu u julu su real izovane zajedničke kontrole sa upotrebom drona, radarskog sistema sa Obosnika i uz prisustvo plovila Uprave pomorske sigurnosti SAR5.
U cilju suzbijanja velike brzine kretanja plovila i zagađenja, ali i brzine manjih plovila, skutera i jahti, tokom šest sati rada izdato je 37 prekršajnih naloga, a naplaćeno je skoro sedam hiljada eura kazni. Cijeli Bokokotorski zaliv je ograničen kretanjem od 10 čvorova, međutim, kad se govori o tjesnacima Verige i Kumbor tu je ograničenje šest čvorova, a plovni objekti do 24 metra mogu ići 10 čvorova zalivom.
Uprava pomorske sigurnosti ima dva mala drona, jedan manji za obuku, a drugi sa termovizijskom kamerom i autonomiju na tridesetak minuta. Namjera im je, ističe Lukšić, nabavka još jednog profesionalnog drona koji ima tri optička senzora, a i autonomija mu je mnogo veća, može da leti tri sata.
Uprava pomorske sigurnosti na moru je poznata po praćenju trendova i upravo je aktuelan projekat Kompas 2020. To su bespilotne letilice sa velikim dometima, do 150 nautičkih milja koje mogu da lete po pet šest sati.
„Pokušaćemo da sa Evropskom agencijom za pomorsku sigurnost u narednom periodu uspostavimo saradnju i dobijemo podršku za dovođenje jednog takvog drona. To su ozbiljne letilice, kao vazduhoplovi koji treba da budu vezani za Agenciju za civilno vazduhoplovstvo, kontrolu leta. Njihova upotreba je u slučajevima traganja i spašavanja, nadzora državne granice i to je najbolji način kontrole”, objasnio je pomoćnik direktora za sigurnost plovidbe na moru Žarko Lukšić.
Evropska regulatorna agencija za lijekove (EMA) u ponedjeljak je rekla da procjenjuje informacije o trećoj dozi cjepiva Pfizer/BioNTecha, koja bi se davala osobama starijima od 16 godina šest mjeseci nakon druge doze.
Pfizer/BioNTech podnio je zahtjev EMA-i koja je rekla da će provesti brzu procjenu podataka, s time da se ishod očekuje “za nekoliko semica.”
U petak je Moderna, sa sjedištem u SAD-u, rekla da je tražila od EMA-e uvjetno odobrenje ‘booster’ doze svoga cjepiva. I Modernino i Pfizerovo cjepivo u dvije doze temelje se na tehnologiji mRNA.
EMA je u ponedjeljak rekla da se bavi i procjenom podataka o korištenju dodatne doze cjepiva mRNA kod ljudi sa slabim imunitetom. Ishod te procjene bit će pravodobno objavljen, rečeno je.
Prošle sedmice Evropski centar za kontrolu i prevenciju bolesti rekao je da nema hitne potrebe za ‘booster’ dozama cjepiva protiv COVID-a za potpuno cijepljene osobe.
SAD se, međutim, priprema na cijepljenje dodatnim dozama, nakon što je glavni američki stručnjak za zarazne bolesti Anthony Fauci u nedjelju rekao da će dužnosnici najvjerojatnije dobiti zeleno svjetlo za treću dozu Pfizerova cjepiva.
Privatni ronilački tim pokušat će locirati izvor izlijevanja nafte uočene u nedjelju u području Bay Marchand u Meksičkom zalivu, nakon što je uragan Ida ovaj tjedan izazvao kaos u regiji, priopćila je u subotu američka obalna straža.
Satelitske snimke američke Nacionalne uprave za oceane i atmosferu koje je prvi objavio Associated press u srijedu, pokazuju kilometre široku smeđe-crnu mrlju koja se širi u obalnim vodama oko 3 kilometra od Port Fourchon u Louisiani, naftnom i plinskom središtu.
Čini se da snimke pokazuju mrlju koja pluta oko 19 kilometara istočno duž zaljevske obale, navodi AP.
Ida, dosad jedan od najjačih uragana koji je pogodio američku zaljevsku obalu, poharala je Louisianu prije otprilike tjedan dana, prije nego što se pomaknula sjeveroistočno te izazvala jake poplave u kojima su poginuli deseci ljudi u New Yorku i drugim sjeveroistočnim državama.
Glasnogovornik obalne straže rekao je da je Talos Energy angažirao Clean Gulf Associates da istraži sumnje na izlijevanje te je ugovorio privatni tim za ronjenje kako bi locirao izvor mrlje.
AP je citirao energetsku tvrtku koja je rekla kako vjeruje da nije odgovorna za naftu u vodi.
Nakon što izvor bude identificiran, obalna straža i partnerske agencije radit će na planu oporavka i kontrole izvora, dodao je.
Zrakoplov koji je poslan iz Teksasa prikupljat će podatke o rafineriji Phillips 66 i drugim prioritetnim lokacijama.
Prva tri dana nove školske godine od 1. do 3. septembra u osnovnim i srednjim školama u CG potvrđena je infekcija kod 204 učenika i 50 nastavnika i profesora, navodi se na sajtu Kovid-19 i obrazovanje.
Posebno je alarmantna situacija u osnovnim školama gdje su registrovana 132 zaražena učenika, dok je u srednjim školama oboljelo njih 72.
I među nastavnicima je najveći broj zaraženih u osnovnim školama 39, a u srednjim 11. Podaci o broju zaraženih u obrazovnim ustanovama pokazuju da je virus manje rasprostranjen u vrtićima gdje su oboljela 22 vaspatača i pet mališana.
U osnovnim školama su za sada registrovana 143 zaražena učenika, a u srednjim 79. U samoizolaciji je 449 osnovaca i 95 srednjoškolaca.
Slovenija će naredne sedmice početi s davanjem treće doze vakcine protiv koronavirusa, a Centri za vakcinisanje već su dobili dodatna uputstva.
Stručna grupa preporučuje treću dozu korisnicima staračkih domova, ostalim starijim od 70 godina i posebno hroničnim pacijentima.
Kako piše portal 24ur već neko vrijeme domovi zdravlja primaju pozive ljudi koji žele pojačanu vakcinaciju.
“Zapravo, odmah ćemo početi s vakcinisanjem sa trećom dozom. Prvi su hronični bolesnici i to oni koji su zbrinuti u staračkim domovima jer su vakcinisani u decembru prošle godine, a zatim svi oni koji žele vakcinaciju trećom dozom”, rekao je Primož Velikonja iz Doma zdravlja Kočevje.
“Budući da predviđamo da je zaštita od vakcine oslabila, posebno kod starijih osoba, odlučili smo preporučiti treću dozu najugroženijima”, objasnila je Bojana Beović, voditeljica savjetodavne grupe za vakcinaciju.
Nedavne preporuke navode da se vakcina mRNA treba koristiti za treću dozu. Preporučeni interval između početne i treće doze je šest mjeseci.
Oni kojima struka ne preporučuje treću dozu mogu se vakcinisati, ali moraju popuniti posebnu izjavu.