Avio kompanije u EU upozoravaju na mogući haos zbog COVID sertifikata

0
digitalni covid sertifikat / ilustracija

Grupe koje predstavljaju najveće avionske kompanije i aerodrome upozorile su na haos i višesatne redove ukoliko se države bolje ne koordinišu oko uvođenja EU digitalnog COVID-19 certifikata i ne osiguraju obradu podataka putnika prije no što dođu na aerodrom.

Sistem digitalnih COVID-19 sertifikata Evropske unije trebao bi stupiti na snagu u četvrtak, ali aerodromske grupe i predstavnička tijela upozorili su EU lidere na “zabrinjavajuću kombinaciju pristupa” širom kontinenta.

“Kako će se putnički promet povećavati na aerodromima u narednim sedmicama, rizik od haosa na evropskim aerodromima postaje stvaran”, navodi se u pismu u kojeg je Reuters imao uvid.

Digitalni sertifikati su dizajnirani da pitem QR koda, pokažu da li je osoba vakcinisana, da li ima imunitet zbog preležanog COVID-a ili ima negativan test. Trebali bi se u EU koristiti od 1. jula, ali će biti potrebna dodatna provjera i odgovarajuća oprema za čitanje kodova.

U pismu se navodi da je jedini način da se izbjegnu ogromni redovi i kašnjenja tokom špice ljetne sezone jeste da se primjeni sistem prema kojem se potvrda o vakcinaciji i obrasci za lociranje putnika obrađuju prije no što putnik stigne na aerodrom.

Provjere se moraju vršiti samo u zemlji odlaska, ali ne i po dolasku, i nacionalne vlade bi trebale upravljati zdravstvenim podacima i osigurati opremu za provjeru QR kodova, navodi se u pismu.

Brza saobraćajnica uz primorje mogla bi koštati 1,5 milijardi eura

1
Slika brze trase/ Pobjeda

Prema preliminarnim rezultatima Studije opravdanosti za Jadransko-jonski koridor kroz Crnu Goru i Albaniju, prosječna procijenjena vrijednost realizacije projekta brze saobraćajnice duž Crnogorskog primorja je oko 13,2 miliona eura po kilometru, saopšteno je Pobjedi iz Ministarstva kapitalnih investicija.

S obzirom na to da bi saobraćajnica trebalo da bude dugačka oko 110 kilometara, ona bi prema tim preliminarnim podacima mogla koštati oko 1,45 milijardi eura. Iz Ministarstva kapitalnih investicija poručuju da projekat brze saobraćajnice duž Crnogorskog primorja prije svega treba da rastereti gradska jezgra i preusmjeri saobraćajne tokove ka obilaznicama oko pojedinih primorskih gradova.

“Položaj trase ovog projekta u dužini od oko 110 km definiše se prostorno-planskom dokumentacijom od Debelog brijega do Sukobina, a detaljno će biti definisan kroz izradu glavnih projekata”, kazali su Pobjedi iz Ministarstva kapitalnih investicija.

Iz tog resora Vlade navode da je s obzirom na strateški značaj i zrelost, projekat brze saobraćajnice duž Crnogorskog primorja obuhvaćen indikativnim proširenjem Trans-evropske transportne mreže na prostoru Zapadnog Balkana i predstavlja dio šire inicijative koja je na nivou EU označena kao „Plavi auto-put“, odnosno „Blue Highway“, a domaća prostorno- planska dokumentacija prepoznaje ovu saobraćajnicu kao saobraćajnicu za brzi motorni saobraćaj. Iz Ministarstva podsjećaju da je za čitavu brzu saobraćajnicu još 2009. godine urađeno idejno rješenje i prethodna studija opravdanosti.

“Projekat brze saobraćajnice se sastoji od niza obilaznica oko primorskih gradova i sve one se nalaze na različitom nivou zrelosti, kada je riječ o projektnoj dokumentaciji. Od ukupne dužine saobraćajnice, oko 21 odsto je u tunelima i oko 13 odsto u mostovima”, rekli su iz Ministarstva.

Iz Ministarstva dodaju da je preliminarno opredjeljenje Vlade da se traže modeli realizacije koji ne znače novo direktno kreditno zaduživanje za ukupan iznos potrebnih sredstava.

“U tom smislu se razmišlja o privatno javnom partnerstvu, bar kada je riječ o obilaznici oko Budve, za koju su već od strane Evropske komisije obezbijeđena 42 miliona eura za kofinansiranje izgradnje, dok se ostatak namjerava obezbijediti putem kreditnog zaduživanja i od strane privatnog partnera. Za ostale segmente brze saobraćajnice rano je govoriti o modelima i uslovima finansiranja, dok još nije kompletirana tehnička dokumentacija kao pouzdana osnova za sagledavanje ukupnih troškova realizacije”, saopšteno je iz Ministarstva.

Iz tog resora Vlade navode da je do sada za realizaciju ovog projekta obezbijeđena značajna podrška Evropske komisije, budući da je strateški značaj projekta prepoznat i kao takav je obuhvaćen indikativnim proširenjem Trans-evropske transportne mreže na prostoru Zapadnog Balkana.

Predstavnici Ministarstva navode da je kroz mehanizam Investicionog okvira za Zapadni Balkan (Western Balkans Investment Framework – WBIF) za izradu studije izvodljivosti za prioritizaciju između obilaznica Herceg Novi, Budva ili Bar i doradu tehničke dokumentacije nakon izbora prioritetne obilaznice, dobijen grant u vrijednosti od 435.000 eura. Realizacija tih sredstava je završena 2016. godine.

“Kroz mehanizam Investicionog okvira za Zapadni Balkan za izradu studije izvodljivosti za Jadransko-jonski koridor kroz Crnu Goru i Albaniju, dobijena su bespovratna sredstva u ukupnom iznosu od 3,5 miliona eura, od kojih Crnoj Gori pripada jedan milion eura za izradu studije izvodljivosti, na trasi brze saobraćajnice duž Crnogorskog primorja. Realizacija sredstava je u završnoj fazi”, kazali su iz Ministarstva.

Predstavnici Ministarstva dodaju da su kroz CONNECTA mehanizam za izradu idejnog projekta po EU standardima (što odgovara nivou idejnog rješenja po crnogorskim propisima) za prioritetni segment obilaznice oko Budve na trasi brze saobraćajnice dobijena bespovratna sredstva u vrijednosti od 1,5 miliona eura. Realizacija ovih sredstava je završena 2018. godine.

“Kroz mehanizam Investicionog okvira za Zapadni Balkan za izradu idejnog projekta i elaborata procjene uticaja na životnu sredinu i društvo za čitavu obilaznicu oko Budve dobijena su bespovratna sredstva u vrijednosti od 2,5 miliona eura. Realizacija sredstava je u toku. U toku su i pripremne aktivnosti vezano za izradu idejnih rješenja alternativnih koridora obilaznice oko Budve, za prelaz preko Paštrovačke gore i Luštice”, rekli su predstavnici Ministarstva.

Oni su podsjetili da su kroz mehanizam Investicionog okvira za Zapadni Balkan za kofinansiranje izgradnje prioritetnog, središnjeg, segmenta obilaznice oko Budve, obezbijeđena bespovratna sredstva od 42,09 miliona eura.

“Realizacija sredstava predstoji i model realizacije (izgradnje) o kome se razmišlja jeste privatno-javno partnerstvo, a precizniji procijenjeni kapitalni izdatak izgradnje će se znati po okončanju izrade idejnog projekta za čitavu obilaznicu oko Budve u dužini od 30 km, a još preciznije definisati kroz izradu glavnog projekta za prioritetni, središnji, segment obilaznice oko Budve”, pojasnili su iz Ministarstva kapitalnih investicija.

Iz Ministarstva kapitalnih investicija podsjetili su da je još 1999. godine Vlada, odnosno tadašnja Direkcija za izgradnju auto-puteva raspisala međunarodni konkurs za izbor lokacije i idejnog rješenja prelaska preko Bokokotorskog zaliva.

“Tokom 2009. godine završena je Studija vizuelnog uticaja mosta Verige na Unesko, prirodni i kulturno-istorijski region Kotora, a koja je imala za cilj da vizualizira i procijeni sa nezavisne pozicije most Verige i priključne saobraćajne objekte u tjesnacu Verige, koji su planirani na udaljenosti od približno 2,5 km od zaštićenog prirodnog i kulturnog regiona Kotora”, kazali su iz Ministarstva.

Iz tog resora navode da se u izvještaju misije Unesko iz 2008. godine navodi da predviđeni most ne predstavlja prijeteću opasnost za područije svjetskog nasljeđa Uneska. Iz Ministarstva podsjećaju da su za provjeru mogućeg tunelskog rješenja prelaza zaliva, od nadležnog ministarstva izdati tehnički parametri na osnovu kojih je urađen projektni zadatak.

“Idejnim rješenjem tunelskog prelaza i prethodnom studijom opravdanosti izgradnje, dokazalo se da je varijanta prelaza Bokokotorskog zaliva tunelom višestruko nepovoljnija sa prostorno-urbanističkog, tehno-ekonomskog, saobraćajno-tehničkog, ekološkog, funkcionalnog i bezbjednosnog aspekta”, rekli su predstavnici Ministarstva.

Godine 2017. je urađeno i idejno rješenje mosta sa visinom od 65 metara, sa prilaznim saobraćajnicama i obilaznicom Tivat.

Projektant je bio Tempusprojekt iz Zagreba. Takođe je urađena i Studija opravdanosti izgradnje mosta Verige preko Bokokotorskog zaliva sa prilaznim saobraćajnicama, a urađen je i elaborat zaštite životne sredine prelaza preko Bokokotorskog zaliva.

“Pitanje odnosa sa Uneskom u vezi sa ovim projektom i dalje je otvoreno, ali se preduzimaju određene aktivnosti. Kao što je poznato, inicijativa o potrebi izrade HIA se u materijalima Uneska pojavljuje još od 2005. godine, a posljednjih nekoliko godina Komitet za svjetsku baštinu Uneska tražio je od države da izradi i dostavi na razmatranje procjenu uticaja za baštinu (HIA) urađenu na bazi ICOMOS smjernica za izradu HIA”, saopšteno je iz Ministarstva.

Dodaju da je odredbama Prostornog plana posebne namjene obalnog područija definisana obaveza izrade posebne tzv. HIA studije, za prelaz preko Bokokotorskog zaliva.

“Prateći ove odredbe, kao i odredbe iz Prostornog plana posebne namjene obalnog područja, kojima je definisana obaveza alternativnih koridora preko Luštice i Paštrovačke gore, pokrenute su pripremne aktivnosti za izradu idejnih rješenja pomenutih alternativnih koridora prema Luštici i Paštrovačkoj gori, nakon čega će se kroz multikriterijumsku analizu doći do preferirane trase, što će biti i osnova za dalju intenzivniju komunikaciju sa Uneskom u vezi sa izradom HIA studije i samim tim definisanjem optimalnog prelaza preko Bokokotorskog zaliva”, objasnili su iz Ministarstva kapitalnih investicija.

U Kotoru od 28. do 30. juna dokumentarne filmske večeri za mlade

0
NVO Naša akcija

U sklopu Kotorskog festivala pozorišta za djecu, NVO „Naša akcija“ organizuje filmske večeri dokumetarnog filma za mlade od 28. do 30. juna. Filmovi će se puštati u atrijumu / bašti Kulturnog centra „Nikola Đurković“ a nakon svake proekcije gledaoci će imati priliku da diskutuju sa edukatorima.

Ove, eko večeri dokumentarnog filma za mlade realizuju se pod pokroviteljstvom projekta „Mladi za čist Jadran“ koji je podržan od fondacija Beyon plastic Med i Princ Albert II Od Monaka.

Podsjećamo, ovogodišnji KPFD održaće se od 1. do 12. jula.
Na linkovima možete pronaći ovogodišnji repertoar predstava i radionica za djecu.

Obezbjeđivanje budućnosti Jadranskog mora

0
Danilo Mrdak na konferenciji GEF-ovog Jadranskog projekta – GEF Adriatic

Ministarstvo ekologije, prostornog planiranja i urbanizma bilo je domaćin Završne konferencije GEF-ovog Jadranskog projekta – GEF Adriatic, koji je imao za cilj da doprinese unapređenju monitoringa, procjene stanja, planiranja i očuvanja Jadranskog mora.

“Ključni dio projekta predstavlja prije svega dublje i detaljnije razumijevanje procesa koji se odvijaju u našim vodama i ljudskih faktora koji imaju najveći uticaj na zdravo funkcionisanje mora i njegovo bogatstvo biodiverziteta. GEF Adriatic je sproveo uspješne istraživačke inicijative širom regiona kako bi se prikupili podaci o vrijednostima, ali i pritiscima na more, uključujući neautohtone vrste, otpad u moru, zagađenje, klimatske promjene i druge, i takve informacije pružaju osnovu za ciljanu zaštitu mora i efikasniji dugoročni procesi planiranja područja mora”, poručuju u saopštenju.

Kako su naveli, GEF Adriatic takođe je podstakao intezivnu saradnju širom regiona, okupljajući različite aktere – od vladinih institucija, akademske zajednice, biznisa i civilnog društva – radi rješavanja zajedničkih problema, razmjene najboljih praksi i izgradnje kapaciteta. Projekat je podržao Albaniju i Crnu Goru u tekućim procesima pristupanja EU.

Državni sekretar za ekologiju Danilo Mrdak, zahvalio se Programu Ujedinjenih nacija za životnu sredinu – Mediteranskom akcionom planu i njegovim centrima na dosadašnjoj saradnji i podršci, ukazujući na značaj nastavka zajedničkog rada i korišćenja rezultata ovog projekta, kao i kolegama iz Albanije na uvijek dobroj saradnji.

„Ovim projektom ostvaren je značajan podsticaj i doprinos našim nacionalnim obavezama prema Barselonskoj konvenciji, kao i ispunjavanju zahtjeva iz Poglavlja 27 u procesu pristupanja Crne Gore EU. Značajno smo povećali svoje nacionalne kapacitete za procjenu stanja, monitoring i održivo upravljanje našim morskim resursima u prvom velikom procesu planiranja područja mora u Crnoj Gori“, izjavio je Mrdak.

GEF Adriatic

Zamjenica ministra za turizma i zaštitu životne sredine Albanije Ornela Ćući, , takođe je istakla značaj projektnih aktivnosti za postizanje definisanih ciljeva u okviru Poglavlja 27, ukazujući posebno na značaj implementacije već usvojenih regulativa.

Navela je da je ovo samo jedan od brojnih primjera uspješne saradnje Crne Gore i Albanije pocrtavajući neophodnost intenzivnijeg zajedničkog korišćenja dostupnih međunarodnih fondova.

„Ekosistemski pristup planiranju područja mora je najbolji put za napredak, ali u stvarnom svijetu postoje složena pitanja sa kojima se treba suočiti – politička, ekonomska, sektorska i mnoga druga – u delikatnom poslu postizanja ravnoteže između plavog rasta sa zdravljem životne sredine. Pomoću novih tehnika i pristupa koje smo testirali u Crnoj Gori, uspjeli smo stvoriti naučno zasnovane alate koji će voditi ove ključne procese donošenja odluka u oblasti planiranja područja mora kako bi se postigli održivi rezultati, zasnovani na kvalitetnim podacima i činjenicama, koji uzimaju sve aspekte održivog razvoja morskog područja“, saopštila je Marina Marković iz UNEP/MAP-PAP/RAC.

Napominju da aktivnosti projekta GEF Adriatic okupile su regionalne i međunarodne organizacije i eksperte s ciljem očuvanja i obezbjeđivanja održive budućnosti naših morskih resursa kroz novi koncept – „ekosistemski pristup“ – za uspostavljanje ekološke ravnoteže Jadranskog mora i postavio je temelje za njegovo dugoročno održivo upravljanje.

“Današnjim događajem u Herceg Novom obilježava se sve što je postignuto u poslednje tri godine – ali, što je još važnije, i nastavak aktivnosti na boljoj budućnosti našeg zajedničkog Jadranskog mora”, navodi se u saopštenju.

Završnoj konferenciji prisustvovali su predstavnici nacionalnih institucija i nevladinih organizacija, predstavnici nacionalnih institucija iz Albanije, međunarodni partneri i eksperti.

Rast temperature, stižu nove vrućine…

0
Ljeto – foto Boka News

U nastavku sedmice postupno će biti sve toplije, stiže nam nove vrućine. Sredinom sedmice temperature će biti i do 39 stepeni u dijelovima zemlje.

Jun će završiti sunčano, iznadprosječno toplo i s manjkom kiše.

Meteorolozi upozoravaju da će sutra u cijeloj Crnoj Gori na snazi biti narandžasti meteoalarm.

Sa Sjevernog Atlantika put naših krajeva na sam početak jula i to u petak 2.07.2021. modeli crtaju dotok friškijeg i hladnijeg vazduha. Tada se neće moći isključiti ni koji jači neverin koji je moguć prilikom sudara hladnije i vlažnije mase vazduha s ovim toplim i suvim afričkim vazduhom.

Utorak, 29.06.2021.

Pretežno sunčano i veoma toplo. Vjetar uglavnom slab do umjeren, južni i jugozapadni.

Jutarnja temperatura vazduha od 11 do 23, najviša dnevna od 29 do 39 stepeni.

Srijeda, 30.06.2021.
Sunčano i veoma toplo, uz slab do umjeren razvoj oblačnosti poslijepodne u sjevernim predjelima. Vjetar umjeren, u sjevernim predjelima pojačan i jak, južnih smjerova.
Jutarnja temperatura vazduha od 13 do 23, najviša dnevna od 29 do 39 stepeni.

U NP Lovćen 30 odsto veća prodaja ulaznica

0
Lovćen – foto NP

Nacionalni park Lovćen bilježi rekordnu prodaju ulaznica, koja je 30 odsto veća nego u istom periodu 2019. godine, saopštili su njegovi predstavnici.

Iz uprave NP Lovćen su naveli da su fotografije sa kontejnerima punim otpada, koje su objelodanili neki mediji, zlonamjerne i da nemaju utemeljenja u smislu dobrog funkcionisanja i rekordne posjete nacionalnom parku.

“Raduju nas puni kontejneri jer su oni takođe pokazatelj da je NP Lovćen prepun posjetilaca i turista”, dodaje se u saopštenju.

Za odvoz smeća je, kako su objasnili, zaduženo Komunalno Cetinje, sa kojim imaju odličnu saradnju i koje ažurno radi svoj posao.

IJZ: Još 14 novoinficiranih, bez preminulih

0
IJZ – Foto: gov.me

U Crnoj Gori registrovano je još 14 slučajeva korona virusa, na 920 testiranih, dok u posljednja 24 sata nije registrovan nijedan smrtni ishod, saopštio je Institut za javno zdravlje (IJZ).

Novi slučajevi infekcije registrovani su u sljedećim opštinama:

Opština Oboljeli
Podgorica 4
Cetinje 2
Berane 2
Bar 2
Pljevlja 2
Budva 1
Kotor 1
Crna Gora 14

Ukupan broj preminulih povezanih sa Kovid-19 infekcijom u Crnoj Gori od početka pandemije je 1.609.

Do 15 sati prijavljen je oporavak  osam pacijenata.

“Uzimajući u obzir sve novootkrivene slučajeve kao i broj oporavljenih, ukupan broj trenutno aktivnih slučajeva Kovid-19 u Crnoj Gori iznosi 279. Od početka epidemijskih dešavanja (mart 2020. godine) ukupan broj registrovanih slučajeva infekcije novim korona virusom u Crnoj Gori je 100.204”, navode iz IJZ.

Trenutno aktivni slučajevi po opštinama prikazani su u narednoj tabeli, raspoređeni prema opadajućem redosljedu:

opština Trenutno aktivni slučajevi
Podgorica 110
Pljevlja 39
Budva 30
Bar 22
Bijelo Polje 16
Tivat 13
Kotor 8
Berane 6
Rožaje 6
Cetinje 5
Herceg Novi 4
Nikšić 4
Danilovgrad 3
Plav 3
Tuzi 3
Ulcinj 3
Andrijevica 1
Gusinje 1
Petnjica 1
Žabljak 1
Kolašin 0
Mojkovac 0
Plužine 0
Šavnik 0
Crna Gora 279

„Luka umjetnosti“ u Portu Montenegru 2. i 3. jula

1
Porto Montenegro

U nautičkom naselju Porto Montenegro u petak i subotu, 02.i 03.jula biće održan događaj pod nazivom „Luka umjetnosti“.

Tokom ova dva dana, od 20 do 23 sata, posetioci i gosti naselja moći će da uživaju u muzičkim nastupima, tradicionalnim plesovima, art radionicama za najmlađe, projekcijama filmova, akrobatama i žonglerima i mnogim drugim sadržajima.

“Cilj događaja je promocija novog dijela naselja Porto Montenegro – nastavak šetališta Strada Navale od hotela Regent ka novootvorenom supermarketu Voli, gdje se ovog ljeta nalazi ćitav niz novih radnji poput concept prodavnice Stories sa lokalnim suvenirima i rukotvorinama, knjižare Kosmos Books i gastro bara Navale. Događaj je besplatan za sve posjetioce” – saopšteno je iz Porta.

Izgorelu jahtu doteglit će u marinu gdje će započeti uviđaj

0
Požar jahta Biograd

Ostaci jahte, koja je jučer izgorjela u velikom požaru, dotegliti će se u biogradsku marinu kako bi mogao započeti uviđaj, piše 057info.

Na utvrđivanju uzroka požara radit će djelatnici Lučke kapetanije Zadar u saradnji s inspektorima za požare. Još nitko ne želi spekulirati o visini materijalne štete na plovilu u vlasništvu jedne hrvatske charter kompanije.

Podsjetimo, u trenutku izbijanja požara, u nedjelju oko 10:15 sati, na motornoj jahti nalazilo se 8 članova posade, redom austrijskih državljanina koji su na vrijeme uspjeli izaći iz plovila na plažu Kumenat.

Stop krivolovu: Pronađen dinaminatški štek u reonu Zagore

“Momci u plavom, u kombinovanom sastavu pripadnika stanice granične Policije II Tivat, i Jedinice patrolnih brodova i čamaca Herceg Novi, su kontrolom i pretragom terena u reonu Zagore – Donji Grbalj pronašli još jedan dinamitaški štek sa nekoliko kilograma eksploziva, detonatorskih kapisli i priručnih sredstava”, kazali su nam iz Stop krivolovu.

Samo ova količina eksploziva zabrinula bi dobro i države višestruko veće od naše, bez da pominjemo koliko je ovakvih štekova u predhodnom periodu pronađeno od strane pripadnika UP, i koliko je detonacija odjeknulo za poslednjih mesec dana!

Oni dinamitašima poručuju:

“Mi stati nećemo, a sa ponosom ističemo, kao ni policija! Aktivnosti će se samo pojačavati, forenzika će dati svoj doprinos, pa će i identifikacija svih vas biti odrađena, a onda, ko na ljetovanja a ko na zimovanje o trošku države!

Stop krivolovu

Do neba hvala pripadnicima Uprave Policije Crne Gore, posebno jedinicama sektora granične Policije, na svemu što su do sada uradili, što rade, i za sve ono što će biti urađeno u periodu pred nama! Čast je sa vama raditi ovaj ni malo lak posao, a tvrdimo da se bez vas ni deseti dio ne bi mogli odraditi uspješno!”

Idemo dalje… poručili su iz Stop krivolovu, neformalne grupa sportskih ribolovaca i ljubitelja prirode Crne Gore.