Predsjednik Opštine Herceg-Novi Stevan Katić i saradnici obišli su naselje Podi, gdje su sa predsjednikom te Mjesne zajednice Jovicom Misinezovićem obišli više lokacija na kojima se izvode radovi na izgradnji trotoara i kanalizacije i tamponiranju puta.
Predsjednik je zadovoljan intenzitetom i načinom izvođenja radova, a posebno je čestitao Misinezoviću i njegovom timu, koji posvećeno i odgovorno rade za boljitak mjesne zajednice na čijem je čelu.
-Uradilo se zaista puno, a dosta toga i na inicijativu MZ Podi. Danas smo obišli radove na završetku izgradnje kanalizacije u naselju Topovi, radove na izgradnji trotoara, puta prema budućem domu za stare, kao i radove na tamponiranju dijela puta u zaseoku Crmnica. Vidno je da se u ovoj mjesnoj zajednici mnogo toga radi, kao što se radi i u ostalom dijelu grada. Trudimo se da imamo što je moguće više radova u svim mjesnim zajednicama kako bi imali ravnomjeran razvoj čitavog grada, kazao je Katić neposredno nakon obilaska terena.
U projekat izgradnje sekundarne kanalizacije na Podima Opština Herceg Novi je uložila 300 hiljada eura.
Predsjednik Katić je najavio da to naselje uskoro očekuje realizacija kapitalne investicije – nova javna rasvjeta prostiraće se od kružnog toka u Meljinama do kuće Gudelja, kako je i predviđeno projektom za koji je izdata građevinska dozvola.
Kad neki roman dobije Bukerovu nagradu, samo po sebi razumljivo je da je u pitanju štivo visoke literarne vrijednosti. Roman Džordža Sondersa Linkoln u bardu tu nagradu dobio je, potpuno zasluženo, 2017. godine. U redovima koji slijede pokušat ću pokazati i zbog čega te, moguće, motivisati nekoga da taj roman i pročita.
Već Sondersov izbor hronotopa (ako se bardo- prelazna oblast između smrti i ponovnog rođenja- uopšte može podvesti pod pojam hronotopa) obezbijedio je piscu specifičan narativni okvir i semantički plodnu narativnu poziciju. Naime, likovi Linkolna u bardu– ne bivajući u potpunosti svjesni činjenice da su pokojni i imajući (i dalje) svijest imanentnu živom čovjeku- kroz svoje monologe otkrivaju nam činjenice o njihovim ovozemaljskim egzistencijama: društvenom položaju, karakteru, seksualnosti, strastima, sujetama, grijesima, poniženjima, patnjama, srećama, tugama. U toj romanesknoj polifoniji- u kojoj svaki od likovâ traži i/ili otkriva istinu o bîti svog bića, bîti, (be)smislu i značaju svôg života (ili makar o onome u čemu on/ona vide bît svog bića i života) – raskriva se kosmos raznovrsnih ljudskih sudbinâ i životnih putevâ. Sonders zapravo, na jedan literarno osebujan način, pozicionirajući dešavanja u romanu u prostor tzv. zagrobne geografije- perspektivu konačnosti iz koje je pogled na život cjelovit, jasniji: samim tim i istinitiji nego iz pozicije života koji (još uvijek) teče- ostvaruje, sa jedne strane, dublji uvid u ljudsku prirodu i u suštinu ljudske ličnosti, a, sa druge, transformiše svoj roman u pozornicu na kojoj se Život i Postojanje reflektuju u svôj svojoj punoći.
Kao što je svojevremeno Šekspir njegove drame zasnivao na istorijskim činjenicama, tako je i Sonders Linkoln u bardu utemeljio na klici, nagovještaju jedne istorijske istine: na priči da je američki predsjednik Abraham Linkoln, nakon smrti svog sina Vilija, obilazio njegovu grobnicu da bi držao u naručju sinovljevo tijelo. Američki građanski rat u svojoj je prvoj godini trajanja; Linkoln je na čelu snagâ Unije u odsudnom trenutku za budućnost i opstanak Sjedinjenih Američkih Država; usred tog ratnog meteža koji je pritisnuo SAD jedan od dvojice Linkolnovih sinovâ- Vili- obolio je od groznice koja prerasta u tešku upalu pluća. Roman počinje zabavom koju u Bijeloj kući za zvanice visokog ranga organizuje bračni par Linkoln. Dok se gosti provode u prizemlju Bijele kuće, teško oboljeli Vili u spavaćoj sobi na spratu provodi posljednju noć svog zemnog života. Zabavu prate komentari od strane različitih likovâ i iz različitih izvorâ: jedni su kritični prema raskalašnom prijemu koji se organizuje u ratno doba, drugi se ograničavaju na to da ga samo opišu. Već ovdje- dakle na samom početku- nalazimo nagovještaj jedne od bitnih temâ ovog romana: u pitanju je relativizam i subjektivnost ljudske percepcije te skepsa u mogućnost postizanja apsolutno objektivnog (sa)znanja. U petom poglavlju, npr., različiti komentatori govore o izgledu Mjeseca u noći zabave u Bijeloj kući: dok jedan izvor tvrdi da je Mjesec jako sijao, drugi kaže da Mjeseca uopšte nije bilo i da je nebo bilo pokriveno oblacima; treći da je na nebu lebdio veliki zeleni polumjesec, a četvrti da je pun Mjesec te noći bio žutocrven. Isti motiv- subjektivnost (i nepouzdanost) ljudske percepcije- Sonders varira i u 62. poglavlju, u kojem različiti izvori i likovi daju međusobno potpuno oprečne opise vanjskog izgleda Abrahama Linkolna. Relativizam percepcije srećemo opet u 73. poglavlju, samo što se ovdje piščev fokus pomjera u pravcu relativizma istorijske istine: dok jedan autor- Stregner- tvrdi da je Abraham Linkoln poslušao savjet ljekara kad je u pitanju mogući uticaj zabave u Bijeloj kući na pogoršavanje Vilijevog zdravstvenog stanja, drugi autor- Spajser- suzdržaniji je i tvrdi samo da se Linkoln nije oglušio (naglašavanje je moje, M.A.) o mišljenje ljekara; treći- Hedžes- tvrdi da pošto je riješio da nema potrebe za opreznošću, predsjednik je donio odluku da se od veselja ne odustaje, a četvrti- Čejs- navodi da se proslava odvijala uz blagoslov predsjednika, dok je dječak na spratu strahovito patio. Lako je uočljiva lepeza različitih mišljenjâ koja ide od apologije Abrahama Linkolna do implicitne osude istog. Subjektivnost u opažanju činjenicâ stvarnosti, opiranje cjelosnosti istine objektiviteta jednostranim opažajima i binarističkom modelu mišljenja, te diskretno naglašavanje nemoći i nepouzdanosti rasuđivanja i ljudskog uma motiv je bitan za Džordža Sondersa, koji on svjesno provlači kroz cijeli roman.
Nemoć ljudskog uma da spozna suštinu i istinu nije vezana samo za žive ljude nego i za duhove u bardu, gdje se i odvija najveći dio radnje ovog Sondersovog romana. Tako velečasni Everli Tomas, jedan od tri najznačajnija pripovjedna protagonista Linkolna u bardu, ne može dokučiti zašto mu je na Strašnom sudu presuđeno da ide u Pakao jer, po njegovom mišljenju, nije u životu učinio ništa toliko loše da Svevišnji tako procijeni ukupnost njegove zemne egzistencije; on i dospijeva u bardo baš zbog toga što bježi sa Strašnog suda i od jezivog prizora Pakla koji se ukazuje pred njim (Sondersova slika Pakla i barda uopšte na tragu je imaginativne genijalnosti Danteove vizije zagrobnog svijeta). Druga dvojica glavnih protagonista romana su Rodžer Bevins III- homoseksualac koji je život okončao samoubistvom prerezavši sebi vene- i Hans Volman. Jedino što njih trojica- kao i ostali likovi koji obitavaju u bardu- žele jeste da po svaku cijenu ostanu u tom svijetu koji je (još uvijek) u vezi sa zemnom egzistencijom. Grčevito u tome ustrajavaju, a njihov najveći strah je strah od onoga što nazivaju materijasvijetlocvjetanje: fenomen koji periodično pogađa bardo i koji duhove iz barda definitivno odvodi u svjetove koji nemaju dodira sa zemnim životom. Pri tome, jedan broj duhovâ- a prije svega velečasni Everli Tomas, koji je najsvjesniji od likovâ obitavajućih u bardu- odlično znaju da vječni ostanak u tom prelaznom svijetu između zemnog života i nekih drugih svjetovâ nije moguć i da jednom moraju otići u neke druge dimenzije. Štoviše: istrajavanje na ostanku u bardu protivi se kosmičkoj Nužnosti, a to, pak, rezultira implikacijama kako na etičkoj tako i na estetičkoj ravni- kosi se i sa Dobrim, i sa Lijepim, čineći od duhovâ u bardu nedostojne i groteskne kreature. Paradoks se zrcali u sljedećem: ljubav likovâ koji egzistiraju kao duhovi u bardu prema (ovozemaljskom) životu, njegovim nebrojenim ispoljavanjima i bližnjima sama po sebi nešto je prirodno i afirmativno; sa druge strane, njihovo odbijanje da prihvate činjenicu da su umrli te istrajavanje na što dužem ostanku u bardu- pogotovo upokojene djece- je kobno po njih. A kobno je zbog toga što- u Sondersovoj jezivo sjajnoj imaginaciji- djecu koja ne žele otići iz barda obmotavaju i u čauru pretvaraju demonizovana ljudska bića iz najnižeg kruga Pakla, što za posljedicu ima njihovu regresiju na ontološkoj razini i pad u nižu vrstu egzistencije u narednoj inkarnaciji. Vili Linkoln žrtva je upravo tog paradoksa: očeva neutaživa tuga zbog Vilijeve smrti i njegovi dolasci na groblje neposredno po sinovljevom upokojenju kako bi držao Vilijevo tijelo u naručju rezultiraju intenzifikacijom Vilijeve emocionalne povezanosti sa ocem (što otac, naravno, ne može znati). A ta ljubav prema ocu, još uvijek veoma vitalan kontakt sa njim i ovozemaljskim životom, te apsurdna nada da ga otac možda može vratiti u ovozemaljsko bitisanje, istovremeno i paradoksalno, najveća su opasnost za Vilija Linkolna. U toj tački- tački susreta želje Vilija Linkolna da ostane u bardu i u dodiru sa ocem, sa jedne strane, i znanja velečasnog Everlija Tomasa, Rodžera Bevinsa III i Hansa Volmana da je ta njegova želja pogubna po njegovo biće, sa druge- roman dostiže svoj estetsko-etički vrhunac. Naime, u trenutku kad demonizovana ljudska bića dođu da učaure Vilija Linkolna, najprije velečasni Everli Tomas, a onda i Rodžer Bevins III i Hans Volman- tako što otimaju Vilija od demonskih silâ i donose ga do kapele, u kojoj je već njegov otac- omogućavaju Viliju da- nakon tog, posljednjeg, kontakta sa ocem- shvati i prihvati da je njegov put da ode iz barda u neke druge kosmičke sfere. Sva četvorica- Vili Linkoln, velečasni Tomas Everli, Rodžer Bevins III i Hans Volman- na kraju romana predaju se fenomenu materijasvijetlocvjetanje, gube oblik koji su imali u zemnom životu, nestaju i odlaze iz barda u dimenzije kosmosa koje nemaju dodira sa zemaljskim bitisanjem, nalazeći tako svoj spas i smirenje. Krug je zatvoren, inkarnacija četiri ljudska bića zaokružena i smisao tih inkarnacijâ ostvaren.
Linkoln u bardu zanimljiv je i sa čisto književnoteorijskog aspekta. Radnju romana, te datosti o svom karakteru i društvenom položaju koji su ih odlikovali u njihovoj zemnoj egzistenciji pripovijedaju- kroz svoje monologe- sâmi likovi koji obitavaju u bardu. Time se postiže efekat brze smjene pripovjednih sekvenci i kadrovâ, što doprinosi dramatičnosti i dinamizmu dešavanja, a, sljedstveno tome, i intenzifikaciji zanimljivosti romanesknog svijeta i njegove tematike u percepciji recipijenatâ romana. Monolozi Sondersovih likovâ stilski su vrhunski uobličeni. Upravo jednom takvom sekvencom: smjenom monologâ velečasnog Everlija Tomasa, Rodžera Bevinsa III i Hansa Volmana i zaokružiću ovaj esej:“Nemojte nas pogrešno razumeti, molim vas. Bili smo majke, očevi. Bili smo mnogo godina muževi, ljudi od značaja, koje su ovde, onog prvog dana, ispratile velike i žalosne mase koje su, pošavši napred da čuju govor, nepopravljivo oštetile ogradu. Bile smo mlade žene, upućene na ovo mesto na porođaju, naša nežna priroda nestala je samim bolom te okolnosti, ostavile smo muževe toliko zaljubljene u nas, toliko izmučene strahotama tih poslednjih trenutaka (ideja da smo propale kroz tu odvratnu crnu rupu u bolu odvojene od sebe samih) da više nikada nisu voleli. Bili smo glomazni muškarci, zadovoljni u sebi, koji smo u ranoj mladosti osvestili svoju neizvrsnost i, radosno (kao da smo se nesvesno prihvatili teškog tereta) promenili svoj životni fokus; ako već nećemo biti veliki, onda ćemo biti korisni; bogati, ispravni, stoga u mogućnosti da činimo dobro: s osmehom i rukama u džepovima, posmatrali smo svet koji smo u prolazu blago popravljali (tu sakupljen miraz; tamo potajno plaćeno obrazovanje). Bili smo predusretljive, šaljive sluge, zbog svojih toplih reči prirasli smo za srce našim gospodarima dok su oni gurali dane ispunjene važnošću. Bile smo bake, strpljive i iskrene, kojima se odaju mračne tajne, čije je slušanje bez osude prećutno davalo oproštaj, i koje smo unosile svetlost u tuđe živote. Ono što pokušavam da kažem jeste- bili smo važni. Bili smo voljeni. Ne usamljeni, ne izgubljeni, ne čudni, već mudri, svako na svoj način. Naš odlazak izazvao je tugu. Oni koji su nas voleli sedeli su na krevetima s glavom u rukama; spuštali su glavu na sto i ispuštali životinjske krike. Bili smo voljeni, kažem, i, kad nas se sete i posle mnogo godina, oni se nasmeše, nakratko obradovani tom uspomenom. velečasni EverliTomas Pa ipak Rodžer Bevins III Pa ipak niko se nikad nije vratio da nas drži i govori nam nežne reči. Hans Volman Nikad. Rodžer Bevins III“ (Džordž Sonders, Linkoln u bardu, Geopoetika, Beograd 2019., prev. Lucy Stevens, 79-80). Jedan od, u svjetskoj književnosti, svakako najdirljivijih motiva tragizma ljudske prolaznosti i, istovremeno, roditeljske ljubavi koja nadvladava i pobjeđuje ljudsku ograničenost i smrt.
Nacionalna turistička organizacija (NTO) predstaviće turističku ponudu za ljubitelje aktivnog odmora na sajmu fre.e, koji je počeo juče u Minhenu.
Iz NTO je saopšteno da će, pored promocije turističke ponude na crnogorskom štandu, biti održana prezentacija u okviru sajma BR-Showbuhne, najgledanije televizije južnog dijela Njemačke.
“Posjetioci sajma imaju priliku da se informišu o mogućnostima za outdoor aktivnosti, avanturističkim ponudama i kampovanju u Crnoj Gori”, navodi se u saopštenju.
U okviru sajma, koji traje do nedjelje, posebno će biti promovisane avio-linije nacionalne avio-kompanije Montenegro Airlines (MA) koja će od početka maja do kraja oktobra saobraćati na relaciji Minhen-Tivat, dva puta sedmično kao i najveće avio kompanije Njemačke Lufthansa, koja saobraća od aprila jednom sedmično iz Frankfurta i Minhena za Tivat.
Iz NTO je precizirano da je planirano i uvođenje linije Tivat-Frankfurt od maja, koju bi realizovala i avio-kompanija Condor.
Tržište Njemačke jedno je od najznačajnih emitivnih tržišta sa preko 70 miliona putovanja godišnje.
“Kada je u pitanju Crna Gora, u prvih 11 mjeseci ostvaren je rast broja dolazaka od oko 83 odsto, dok je kod ostvarenih noćenja zabilježen rast od 43 odsto”, precizira se u saopštenju.
Na sajmu koji okuplja preko 1,3 hiljade izlagača turističku ponudu Crne Gore, pored NTO, predstavljaju i lokalne turističke organizacije Bara, Ulcinja, Podgorice, Kotora i Žabljaka, turističke agencije Montenegro Tourist Service DMC, Nomad Tours Montenegro i Apolotours iz Budve
Under je naziv prvog podvodnog restorana u Evropi koji se nalazi kod mjesta Lindesnes na jugu Norveške.
Smatra se najvećim na svijetu, a dizajnirao ga je arhitektonski ured Snohetta, čiji su se maštoviti stručnjaci svojevremeno proslavili kreacijom zgradom Opere u Oslu.
Restoran s kopna nalikuje kontejneru koji je slučajno pao u more, ali je njegov reprezentativni dio uronjen na dubini od 4,8 m i ima naravno velike panoramske prozore. Stoga posjetitelji tijekom jela mogu promatrati razne morske životinje.
Iako Under ima mjesta za maksimalno 100 gostiju, postao je veliki hit u Norveškoj, pa mjesto valja rezervirati tjednima unaprijed.
Napadač za kojeg se sumnja da je noćas (20. februar) ubio devet osoba u dva “nargila bara” u gradu Hanau na jugozapadu Njemačke pronađen je mrtav u svojoj kući, saopštila je njemačka policija, prenosi Reuters.
U saopštenju se navodi da je u kući u Hanau pored tijela napadača pronađeno još jedno.
“Nema indikacija da je u napadima učestvovalo više osumnjičenih. Postoji velika vjerovatnoća da je jedan od dvoje pronađenih u kući u Hanau počinilac ubistava. U toku je istraga o identitetu žrtava i počinioca”, ističe se u saopštenju.
Motivi napada još nisu poznati.
Njemački dnevnik Bild piše da je napadač njemački državljanin, te da su municija i okviri sa mecima pronađeni u njegovom automobilu. Osumnjičeni je imao dozvolu za lov.
U novom animiranom filmu „PATROLNE ŠAPE – PRIPREMA, POZOR, SPASAVAJ“ upuštamo se u nezaboravne avanture sa našim omiljenim štencima. Bilo da spasavaju paradu balona od propasti, izbavljaju istraživače iz džinovske paukove mreže ili se upuštaju u auto trku sa zlom gradonačelnikovom rođakom, kuce su uvijek na visini zadatka. Kada vjetar oduva balone sa parade, istraživači se izgube i gradonačelnik i njegova rođaka kidnapuju sve vozače koji učestvuju na trci, naši heroji bez straha kreću u poduhvate pune kako bi sačuvali ceo Zaliv avantura i pritekli u pomoć svima kojima je potrebna.
ZOV DIVLJINE
Od studija 20th Century Fox stiže priča zasnovana na istoimenom romanu Zov divljine u kojoj upoznajemo Baka, psa velikog srca čiji se, do skoro savršeni život, okreće naglavačke. Odjednom ga sele iz svog doma u Kaliforniji i odvode u egzotične divljine Aljaske u vrijeme Zlatne groznice s kraja 19 vijeka. Kao novajlija zaposlen u ekipi pasa koji vuku sanke za dostavljanje pošte, a kasnije i vođa tima, Bak doživljava avanturu života i konačno pronalazi svoj mir kada postaje sam svoj gazda. ZOV DIVLJINE koristi vrhunske vizuelne efekte i tehnologiju animacije kako bi životinje u filmu učinile potpuno realističnim i emocionalno autentičnim likovima.
MARICA I IVICA
U dalekoj i magičnoj zemlji žive brat i sestra koje glad natjera da napuste vlastiti dom i krenu u šumu u potragu za hranom. Djeca nakon nekoliko dana lutanja nailaze na veliku kuću s obiljem hrane i mjestom za spavanje te im se to učini kao idealno mjesto za odmor. Ubrzo, počinju da primjećuju čudne stvari oko kuće i neobično ponašanje starice koja u toj kući živi. Dok su oni sumnjičavi oko svega što se oko njih događa, mračne tajne počinju izbijati na površinu.
PORTRET DAME U VATRI
Francuska, 1770. godine. Slikarki Marien naručen je svadbeni portret mlade djevojke Eloiz koja je upravo napustila samostan. Eloiz se udaje protiv svoje volje, a Marien mora da je naslika bez njenog znanja. Posmatra je tokom dana, kako bi je tajno naslikala.
Nekoliko odluka o davanju saglasnosti na odustajanje od žalbe u sudskim procesima za ispatu naknade za ekpropiisanu privatnu imovinu, a koje će se naći na dnevnom redu predstojeće sjednice SO Tivat 20. februara, nameću pitanje da li se Opšptina Tivat jednako odnosi prema svim svojim građanima.
Ta dilema proističe iz potpuno drugačijeg ponašanja aktuelne lokalne tivatska DPS-SD-HGI vlasti u gotovo identičnim pravnim situacijama, pri čemu Opština prema jednom broju svojih gražana postupa na jedan, a prema drugma na sasvim drugi način i još pri tome sebi bezpotrebno „nabija“ sudske troškove.
Naime, na dnevnom redu prestojeće sjednice SO su predlozi odluka kojima bi parlament trebalo da da sagkanost administraciji gradonačelčnika dr Siniše Kusovca (DPS) da odustane od ulaganja žalbi na presude Osnovnog suda u Kotoru pred kojim su građani pokrenuli parnice jer su bili nezadovoljni naknadama koje im je odredila za obeštećenje zbog eksporopijacije njihovih nekreznina odredila Opština. Lokalna uprava se po zakonu, donoseći ta riješenja o eksprpijaciji pozvala na procjenu vrijednosti te imovine građana koju je odredila Uprava za nekretnine (UZN), ali su nezadovoljni privatni vlasnici nekretnina, ulošili žalbe i pokrenuli sudske postupke. Kasniji angažman sudskih vještaka pokazao je da sve te nekretnine zapravo vrijede skoro duplo vipe nego što ih je prvo procijenila UZN, a Opština tu procjenu prihvatila u riješenjima za ekspropijaciju. Tako će Tivćanka I.V. umjesto 84,15 eura po kvadratu, dobiti 162,06 eura po kvadratu, odnosno ukupno 31.112 eura za svoj plac površine229 kvadrata koji joj se ekspopropiiše radi izgradnje saobraćajnica predviđenih DUP-om „Gornji Kalimanj“. Isti je slučaj i sa zemljištem površine 259 kvadrata u obuhvatu istog DUP-a koje će građanima V.B. i M.J. bit ukupno plaćeno 41.973 eura, odnosno po cijeni od 162 eura za kvadrat, gotovo duplo više od prvobitne procjene koja je iznosila 84,15 eura. Građaninu A.M. će Opština Tivat ekspropiisanih 509 kvadrata zemlje za gradnju saobraćajnica predviđenih DUP—om „Gradiošnica“ platiti ukupno 43.265 eura, odnosno 85 eura po kvcadratu, iako je prvobitna procjena UZN iznosila samo 47,14 eura za kvadrat.
Elektrodistribucija Kruševac kao dio preduzeća „Elektroprivreda Srbije“ dobiće 32.550 eura za svoju polovinu zemljišta površine 210 kvadrata kod odmarališta te firme u Donjoj Lastvi, a koje joj je već uzurpirano zbog gradnje saobraćajnice predviđene DUP-om za ovaj dio grada. Prvobitna provjena vrijednosti ove nekretnine bila je 268,56 eura za kvadrat ali su se vještaci kasnije usaglasili na iznos od 310 eura za kvadrat.
Ista ova opštinska garnitura međutim, ni do danas nije realizovala obećano i dogovoreno vansudsko poravnjanje sa 40-tak mještana Krtola za nekoliko desetina hiljada kvadrata njihove privatne zemlje na Klačini koju im je Opština prije nekoliko godina uzurpirala radi gradnje postrojenja za prelčišćavanje otpadnih voda. Tivatska DPS-SD-HGI vlast je krajem 2017. za sjednicu SO bila pripremila devet odluka o poravnanju sa mještanima Krtola, da bi onda naprasno od njih odustala, navodno iz „razloga formalno-pravnih nedostataka“. Tim odlukama završilo bi se devet sudskih sporova koje su Krtoljani pokrenuli protiv lokalne uprave koja im je uzurpiranu zemlju na Klačini nije bila spremna da plati po cijeni većoj od 20 eura za kvadrat na koliko ju je svojevremeno procijenila UZN. Samo za plaćanje zemlje zbog koje su pokrenuti ovi sudski sporovi, Opština Tivat je po predloženim sudskim poravnanjima, građanima trebala da plati 1.213.067 eura, plus zakonske kamate i troškovi sudskih postupaka. Taj iznos novca koji bi u konačnom, prešao 1,3 miliona eura, Opština je po odredbama poravnanja, građanima morala da plati u roku od 30 dana. Sa mještanima koji su je tužili, Opština se bila nagodila da metar kvadratni njihove zemlje plati u prosjeku po cijeni od 88 eura za kvadrat, dok su procjene vještaka koji su bili angažovani tokom trajanja suđenja, išle od 70 do čak 250 eura po kvadratu. Ovo međutim, ni do danas nije realizovano a Krtoljani su tim povodom otvoreno prozvali gradonačenika Sinišu Kusovca da ih je obmanuo jer je od sporazuma odustao zato što je Opština došla u lošu finansijsku situaciju i ne bi mogla ispoštovati dinamiku plaćanja pozamašnih obaveza prema njima. Kusovac je to negirao tvredći Opština ima novca da izmiri sve svoje obaveze ali da on ne želi da preuzme odgovornost i sklopi aranžmane o poravnanju sa Krtoljanima prije nego što bude donesena makar jedna presuda u njihovu korist a iz koje će se vidjeti koja je za sud i vještake relevantna procjena vrijednosti zemlje na Klačini. Na taj način on je Opštinu svjesno doveo u situaciju da osim nagomilanih sudskih troškova, plati i gotovo izvjesno značajno veću cijenu za ekspropiisanu zemlju od prvobitno sa Krtoljanima dogovorenih 88 eura po kvadratu.
U međuvremenu najveći dio parnica u vezi Klačine završen je prvostepenim presudama u korist Krtoljana po cijenama većim od „nesuđeno dogovorenih“ 88 euta za kvadrat, a Kusovčeva administracija na sve je njih ulošila žalbe i ne odustaje od daljeg suđenja sa tim dijelom sopstvenih građana, dok sa drugima u Gradiošnici, Kalimanju i Donjoj Lastvi lako „završava posao“ čak i po duplo većim cijenama od prvobitnih.
Tradicionalni kotorski maskenbal, u okviru kotorskih, zimskih karnevalskih fešti, održaće se u subotu 22. februara sa početkom u 21, u sat u Poslovnom centru „Vukšić“.
Goste će zabavljati THE GRUPA i ANSAMBL TOĆ.
Fond nagrada je 3.200 eura i to u kategoriji pojedinačnih mask, treće mjesto – 100 €; drugo mjesto-200 €; prvo mjesto-300 €. U kategoriji grupnih maski, treće mjesto 400€; drugo 600€; prvo 800 €; nagrada publike je takođe 800 eura.
Nagrađene karnevalske grupe su u obavezi da izađu na karnevalsku povorku u nedelju 23. februara, a isplata novčanih nagrada biće najkasnije pet dana nakon održavanja manifestacije.
Ulaznice za maskenbal su u prodaji na Kamenom kiosku od 9 do 13 i od 15 do 18 sati. Cijena sa večerom koja uključuje njoke i krempitu je 20 eura.
Progam tradicionalnog zimskog kotorskog karnevala 2020. završava se u nedelju 23. februara velikom karnevalskom povorkom od 15 sati, nakon čega će biti održan koncert TRI KVARTA i JELENE ROZGE na Trgu od oružja.
Na dan karnevala iz štampe će izaći humoristično-satirični list “Karampana“.
Organizator Zimskih kotorskih karnevalskih fešti je JU Kulturni centar „Nikola Đurković“ Kotor, suorganizaror Turistička organizacija, a pokrovitelj Opština Kotor.
Sponzori su: Poslovni centar “Vukšić”, Verige 65, YU Briv, Pomorski muzej Crne Gore Kotor, Knjaz Miloš Montenegro DOO, Acqua Bianca, Labud tende, konoba „Marius“ i Đir taxi.
Medijski sponzori su: Radio televizija Crne Gore, Radio televizija Budva, Radio televizija Herceg Novi, Televizija A1, Skala radio, Radio Kotor, Radio Dux, Antena M, Elmag radio, Boka News, Crna Gora Media, Culture Corner, Kolektiv, Café del Montenegro.
ZATVOREN SAOBRAĆAJ ZA VRIJEME KARNEVALSKE POVORKE
Karneval Kotor
Tradicionalni zimski kotorski karneval 2020 održaće se u nedelju 23. 02.2020.g. sa početkom u 15 sati.
Karnevalska povorka kretaće se glavnom gradskom saobraćajnicom, od zgrade bivše „Jugooceanije“ do Kamelije, preko mosta iza zgrade SUD-a i ulicom pored zgrade Zavoda za zapošljavanje vratiće se na glavni put (magistralu).
Saobraćaj će biti zatvoren na potezu od Opšte bolnice do otvorenog bazena i od Kamelije, ulicom iza zgrade SUD-a i Zavoda za zapošljavanje od 14 sati i 30 minuta do 16 sati i 30 minuta.
Suđenje karnevalu će biti iznad glavnih gradskih vrata, a spaljivanje na Maceu.
Mole se građani da uklone svoja vozila, na potezu od cvjećare prema restoranu „Galion“ (u dužini od 100m) i to od subote 22.02.2020.g. od 17 sati do nedjelje 23.02.2020.g. do 17 sati kako bi se izbjegla mogućnost njihovog oštećenja.
Formiranje karnevalske povorke biće od zgrade bivše Jugooceanije do Opšte bolnice, tako da će parkiranje biti zabranjeno i na ovom dijelu puta i od Kamelije, na mostu prema parkingu na Benovu..
Dosadašnji predsjednik OO SNP i odbornik te partije u SO Tivat Nebojša Vukasović zvanično je obavijestio rukovodstvo lokalnog parlamenta da je napustio članstvo u SNP.
„Samim time ni funkciju odbornika u SO Tivat ne obavljam više u ime SNP Crne Gore, te je neophodno da to konstatujete i evidentirate i o tome upoznate Skupštinu Opštine na prvoj narednoj sjednici“- stoji u dopisu Vukasovića predsjedniku tivatskog parlamnenta Ivanu Novoselu (DPS).
Vukasovič je od Novosela zatražio i da ga obavijesti na koji način će u novonastaloj situaciji primijeniti poslovničke odredbe u vezi obezbjeđivanja prostorija za rad klubovima odbornika, s obzirom na da „novi Zakon o finansiranju političkih subjekata i izbornih kampanja, obezbjeđivanje prostorija za rad vezuje za odbornike, a ne za političke partije.“
Iako nije zvanično kazao da će ubuduće u lokalnom parlamnetu nastupati u ime te stranke, Vukasović se, kako nezvanično saznajemo, priključio novosnovanoj partiji Socijalist Crne Gore koju vodi bivša dugogodišnja visoka funkcionerka SNP Snežana Jonica.
N. Vukasović
Pored njega, SNP je u aktuelnom sazivu SO Tivat čiji je mandat na isteku, imala i odbornicu Darinku Kašćelan a koja se do sada nije javno izjašnjavala oko svog ostanka u toj ili eventualnog prelaska u drugu partiju.
SNP Crne Gore koja je zvaničnim napuštanjem Vukasovića ostala bez Kluba odbornika u SO Tivat,saopštila da je u Tivtu održana sjednica „privremenog odbora“ te partije u kontekstu prestojećih redovnih lokalnih izbora zakazanih za 5. april.
„Privremeni odbor SNP Tivat je podržao nastojanje da u Tivtu nastupi najšira moguća opoziciona koalicija u kojoj će SNP dati svoj maksimalni doprinos“- saopšteno je pored ostaloga, iz partije kojoj je na čelu Vladimir Joković, ali iz SNP tivatskoj i javnosti Crne Gore nisu prezentivali konkretna imena ljudi koji sačinajvaju njihov „privremeni odbor“ u Tivtu.
Obračun menadžmenta kompanije Pomorski saobraćaj sa tek formiranom sindikalnom organizacijom u toj firmi jedan je od najsurovijih primjera antisindikalne diskriminacije koji je do sada iskazan u Crnoj Gori i o njemu je obaviještena delegacija Evropske Unije u Podgorici. Ukoliko se takav odnos prema sindikatu Pomorskog saobraćaja nastavi, a nadležne državne i institucije nastave da se „prave mrtve“ i ne reaguju na brutalno kršenje zakona i ljudskih prava u toj firmi – Unija slobodnih sindikata Crne Gore zahtijevaće od EU da zaustavi pregovore sa Crnom Gorom u Poglavlju 19 – Socijalna zaštiza i zapošljavanje.
Čulo se to danas na protestnom skupu koji su Nezavinsi sindikat Pomorskog saobraćaja i USS organizovali u Kamenarima, ispred upravne zgrade monopolskog trajektnog preduzeća. Skupu koji je protekao mirno, prisstvovalo je tridesetak sadašnjih i bivših radniak te komapnije i otpušteno rukovodstvo Nezavisnog sindikata na čelu sa predsjednikom Ivanom Vučinovićem. On i koleginica Tatjana Mandić, članica UO Nezavinsog sindikata koja je otkaz u Pomorskom saobraćaju donila prošle nedjelje, ispričali su detaljno novinarima kroz što su prošli i kako je menadžent firme na čelu sa izvršnim direktorom Dejanom Banom iskonstruisao navodne njihove disciplinske prekršaje koji su rezultuirali otkazima. Kako je istaknuto, kompanija je u posjednjih par mjeseci otkaze dala za 7-8 radnika koji su se učlanili u sindikat, a inspekcije uprkos brojnim dokazima koje su im sindikalci dostavili, apsolutno nisu reagovale na kršenja Zakona o radu u toj firmi.
„Ovo što se dešava u ovoj firmi ne događa se ni u jednoj civilizovanoj zemlji na svijetu, a pogotovo ne u državi koja nastoji da uđe u integraciju sa razvijenim zemljama EU. Ovim protestnim skupom želimo d a pošaljemo poruku i nadležnim institucijama, ali i poslodavcu da se ovdje vrši antisindikalna diskriminacija koja je zakonom zabranjena i predstavlja krivično djelo koje je po našem Krivičnom zakoniku, kažnjivo novčanom ili kaznom zatvora u trajanju do godinu dana. Ovdje je napravljen drastičan primjer antisindikalne diskriminacije čiji je svjedok cijela Crna Gora, gdje je predsednik Nezavinsog sindikata Pomorskog saobraćaja Ivan Vučinović odmah po formiranju sondikata, od strane poslodavca prebačen na ponižavajuće i do tada nepostojeće radno mjesto, plata mu je svedena na minimalac, a onda je i otpušten iako je riječ o glavi familije sa malom djecomi kome i supruga tajođe nema stalno zaposlenje“- kazao je generalni sekretar USS Srđa Keković. On je poseban revolt izrazio prema ponašanju Inspekcije rada koja je kako je kazao „imala sve preduslove da na pravni način zaštiti radnike od ove antisindikalne diskriminacije“.
„Na žalost, Inspekcija rada ne radi svoj posao i tim problemom ćemo se baviti sistemski jer ta inspkecija mora da postoji i obavlja ono za što je formirana Ako to neće da radi, onda jednostavno treba da je ugasimo.“- kazao je Keković koji je najavio da će, ako ishod aktuelnog spora pred Osnovnim sudom u Herceg Novom 16 bivših i sadašnjiiuh radnika Pomorskog saobraćaja zbog uskraćenih im prava i neisplaćenih primanja, bude u njihivu korist, USS i njeni advokat razmisliti i o podizanju krivičnih prijava protiv nadležnih u Inspekciji rada i Ministarstvu rada i socijalnog staranja za zloupotrebu službenog položaja i nesavjestan rad u službi. Keković je dodao da je delegacija EU u Podgorici upoznata sa ovim slučajem, kao najnovijim u nizu primjera amtisindikalne diskriminacije u Crnoj Gori i kršenja prava radnika, te da će USS insistirati da se pregovori sa Crnom Gorm u Poglavlju 19 ne zatvore „dok država Crna Gora preko svojih institucija ne pokažee da poštuje fundamentalna ljudska prava među kojima su i radna prava i pravo na slobodu sindikalnog oprganizovanja i djelovanja“.
Protest – Pomorski saobraćaj
On je napomenuo da ni po međunarodnim konvencijama koje je Crna Gora ratifikovala predsjednik sindikata u jednoj firmi ne može biti rasposređen na lošije radno mjesto, niti mu se može dati otkaz. Keković je izrazio revolt prema menadžmentu Pomorskog saobraćaja, kompanije u vlasništvu podgoričkih biznismena braće Dušana i Dejana Bana i njihovog partnerara Željka Mihajlovića.
Trideset godina traje ovaj mukotrpni proces tranzicije i privatizacije u Crnoj Gori u kojem su gubitnici svi mi – narod Crne Gore, a dobitnici su pojedini tajkuni koji su se „snašli“ u tom procesu. Malo im je tri decenije i malo im je svo bogatstvo ovog svijeta koje su uzeli od naroda Crne Gore – jednostavno ne umiju da stanu i sada dolazimo u fazu nekog njihovog neskrivenog iživljavanja. Država tome mora da stane na kraj i mi kao društvo, ne smijemo dozvoliti da se pojedinac izdiže iznad instutucija, a čini mi se da u slučaju Pomorskog saobraćaja imamo upravo takvo ponašanje i da je to alarm koji treba da se upali kod svih nadležnih, počev od Tužilaštva, preko sudstva i inspekcijskih organa da te ljude koji se tako bahato ponašaju, privredo poznaniju prava. Vladavina prava je jedna od ključnih stvari ako mi iskreno želimo da se integrišemo u EU“- zaključio je Keković.
On je istakao da Nezavisni sindikat i USS do sada nisu pokretali druge vidove borbe sa menadžmentom firme, ali da ni to nije isključeno, pogotovo u vezi nepoštovanja propisa iz osnovne djelatnosti te firme – pomorskog prevoza, njegove sigurnosti, bezbjednosti i ekološke prihvatljivosti.
„Sa ovakvom ohološću vi se morate boriti mudro i pametno i ne možete koristiti „sindikalnu silu“ – štrajk ili takav nekakav metod jer od 80-tak radnika ove firme mnogi su zastrašeni do te mjere da ne smiju ni da kažu da su članovi sinduikata, a kamoli da se pojave ovdje i budu sa nama na ovom protestu. Ti ljudi se boje jer znaju da ih instutucije ove države, na žalost, neće štititi.“- podvukao je generalni sekretar USS dodajući da je „prosto nevjerovatno“ da Pomorski saobraćaj kao poslodavac može donijeti opšti akt – uputstvo kojim svojim zaposlenima zabranjuje da se obraćaju državnim institucijama, čak i da sarađuju sa inspekcijama prilikom njihovih dolazaka na brodove ili u firmu.
„Tim aktom ovaj poslodavac zapravo vrijeđa iinstiutucije sistema jer zabranjuje inspekcijama ili policiji da dođu i razgovaraju sa zaposlenima bez njegovog odobrenja kao poslodavca. Na to smo ukazali inspkeciji i tražili da oni takav akt poslodavca ponište kao nezakonit ali smo na žalost, prije par dana dobili stav inspekcije da to nije njihova nadležnost, već da mi pokrenemo proces preispitivanja ustavnosti takvog akta Pomorskog saobraćaja pred Ustavnim sudom. Ako to nije alarm koji treba da zabrine državu, onda ja ne znam što jeste jer će to sutra iskoristiti i drugi slični bahati poslodavci.“- kazao je Keković.
KAKO INSPEKCIJA ŠTITI KOMPANIJU VIDJELO SE I DANAS
Protest – Pomorski saobraćaj
Kako se inspekcije u Crnoj Gori odnose prema Pomorskom saobraćaju vidjelo se i danas tokom trajanja protesta u Kamenarima. Naime, tek danas je i to nakon intervencije Pomorskog operativnog centra, Inspekcija sigurnosti plovidbe iz Kotora izašla na more i u Tivatskom zalivu obišla trajekt „Perast“ Pomorskog saobraćaja. Taj brod naime, tri dana satima pluta na sred zaliva, udaljen od obale, kako bi njegova posade bez svjedoka koji to gledaju, mogla da piketaje (uklanja rđu) sa djelova broda i njegove opreme. Takvi radovi osim što izazivaju veliku buku, produkuju i rasipanje rđe, opiljaka metala i prašine u more oko broda i izviode se isključiovo u brodogradilištima uz zaštitu plutajuće brane postavljene oko plovila na kome se posao obavlja.
Prema tvrdnji svjedoka koji je prisustvovao nevoljnom dolasku inspekcije na „Perast“, inspektor sigurnosti plovidbe Željko Lompar vidjevši što se na trakektu događa i da je more oko broda prekriveno prašinom i otpacima od piketanja rđe, naložio da se trajekt pomjeri u pravcu Krašića na mjesto gdje je more čisto, da bi tu napravio fotografije koje navodno, dokazuju da je ova prijava protiv Pomorskog saobraćaja bila neosnovana i da nema zagađenja mora zbog radova na brodu.
„To je apsolutna laž. Brod je plovio u momentu kada smo došli na njega. Tačno je da se vršilo piketavanje rđe, ali samo na palubi, ne i bokovima broda. Nismo evidnentirali zagađenje mora, a našli smo posude i vreće sa prikupljenom rđom i drugim metalnim opiljcima. Nije bilo osnova da se kompanija kazni ovim povodom, jer strogo tehnički gledano, oni nisu bili u prekršaju po Zakonu o moru koji zabranjuje piketavanje broda u luci, ali nište ne definiše za obavljanje tih radova van luke, tokom plovidbe broda“- kazao na je danas Lompar.
On je dodao da „moramo izaći u susret brodaru jer kod nas više nema brodogradilišta da se takvi radovi tamo rade“.